Your Shape: Fitness Evolved 2012

Nieuws
Preview

Your Shape: Fitness Evolved 2012 - Tot je erbij neervalt

Gereviewed voor X360 door Matthew

Review | 16 December 2011 0:39 -

De gemiddelde gamer lijdt aan overgewicht, beweren vele rapporten van universiteiten en grote onderzoekscentra. We kunnen ze niet helemaal gelijk geven. Een buikje is namelijk handig om een blikje bier op te plaatsen tijdens een potje Halo of Uncharted, al garanderen we natuurlijk niet dat die er lang zal blijven opstaan. Wie daar iets aan wil doen, kan zich amuseren met Ubisofts nieuwste: Your Shape: Fitness Evolved 2012 voor Kinect.

Bij de launch van Kinect vorig jaar bracht Ubisoft drie games uit, waarvan Your Shape: Fitness Evolved er een van is. Die fitnessgame maakte slim gebruik van de bewegingsgevoelige camera en zorgde ervoor dat veel tantes, nichten, moeders en zusters in actie schoten om gezamenlijk aan yoga, tai chi en dergelijke sporten te doen. Een jaar later wil Ubisoft daar een schepje bovenop doen door een tweede titel in de reeks uit te brengen.

Your Shape Fitness Evolved 2012

Your Shape: Fitness Evolved 2012 is geen game die je speelt als party game. Waar andere Kinect-titels je laten bewegen via doldwaze competitieve spelletjes, is dit een ernstig spel, een "non-game" waarin je de bevelen van je sportinstructeur moet opvolgen. Op die manier verbrand je calorieën en als je vervolgens meer calorieën verbrand dan je lichaam nodig heeft, gaat je gewicht naar beneden. Iets wat de lokale diëtist ook zal weten te vertellen, daar heb je geen handleiding voor nodig.

Het clichébeeld van de bazige instructeur die je afmat tot je erbij neer valt, zit niet verweven in deze nieuwe Your Shape. Een vriendelijke dame of heer staat vooraan in het scherm en toont je bepaalde opdrachten voor. Jij dient die vervolgens netjes zelf uit te voeren terwijl de Kinect-camera je bewegingen registreert. Het draait vooral om positionering en timing. Onder het motto "meer is beter" heeft Ubisoft in deze opvolger dubbel zoveel oefeningen uitgewerkt. En die meer is ook op andere manieren merkbaar: Fitness Evolved 2012 is een stuk intenser, te ruiken aan de zweetgeur die soms in de kamer blijft hangen.

Your Shape doet zijn best om je zo correct mogelijk te begeleiden. Bij het opstarten wordt je lichaam gescand en dien je de nodige gegevens in te voeren, waarna een fitnessprogramma voor je wordt opgesteld. In tegenstelling tot andere fitnessgames wordt deze niet gevuld met het beste van alle categorieën, maar krijg je een programma dat specifiek voor jouw lichaam ontwikkeld werd. Ondergetekende kreeg een lijst toegestuurd met oefeningen om spieren te kweken, terwijl de zus eerder yoga toegewezen kreeg.

Your Shape Fitness Evolved 2012

De collectie aan oefeningen is zoals eerder gezegd flink uitgebreid. Je kan nu joggen, touwtjespringen, voetballen en dansen, er zijn instructeurs met meer dan tachtig oefeningen om spieren te ontdekken waarvan je het bestaan niet kende, je kan aan yoga en tai chi doen om jezelf te ontspannen en nog veel meer.

Tot nu toe allemaal goede punten, maar er zijn toch enkele punten van kritiek. Ten eerste is er het technische aspect, want Your Shape: Fitness Evolved 2012 mag dan wel naar onze mening het bewijs zijn dat Kinect het lichaam uitstekend kan traceren zonder vertraging, het moment waar je oefeningen al liggend moet uitvoeren, bezwijkt het toestel blijkbaar toch soms onder de druk. Een ander probleem is het praktische aspect: wie van sport en fitness houdt, zal niet snel geneigd zijn om een game te kopen die hem verplicht ter plaatse te huppelen om een jogsessie te simuleren. Nee, die gaat de deur uit en begint te rennen in de frisse lucht of stapt een loopband op. Ikzelf probeer twee keer per week naar de fitness te gaan omdat ik daar tot ontspanning kom, om even de stress te kunnen ontvluchten. Waarom zou ik dat thuis doen?

We kunnen gelukkig wel begrijpen dat er mensen zijn die niet graag hun huis verlaten om aan sport te doen en we hopen dan ook dat Your Shape: Fitness Evolved 2012 een duwtje in de rug mag zijn voor zij die vinden dat er iets mag veranderen aan hun lichaam of conditie, maar niet om hulp durven te vragen. Het is een prachtige collectie aan fysieke oefeningen geworden die je zeker zal laten zweten en Kinect registreert je bewegingen tot een bepaalde hoogte perfect.

Conclusie van Matthew voor deze game.

Your Shape: Fitness Evolved 2012 is de opvolger van de fitnessgame die Ubisoft vorig jaar bij lancering van de Kinect uitbracht. Meer is beter, want het spel omvat nu meer dan tachtig oefeningen en verschillende sporten zoals voetbal, dans en jogging. De ondersteuning voor de bewegingsgevoelige camera lijkt tevens een flink stuk verbeterd en de sensor had zelden last om ons lichaam te volgen, tot we op de grond gingen liggen. Wie graag sport, verkiest misschien liever een echte sportzaal, maar wie te verlegen is om zich daar aan te melden, zal in ieder geval al goed kunnen oefenen en zweten met deze game.

80

Pluspunten

+ Meer oefeningen en sporten
+ Betere tracking
+ Intensiever
Minpunten

- Twijfels bij ligoefeningen
- Te gimmicky voor liefhebbers

Informatie over Your Shape: Fitness Evolved 2012

Releasedatum: 11-11-2011
Ontwikkeld door: Ubisoft
Uitgegeven door: Ubisoft
Genre: RPG
Beschikbaar op: x360
Age 3+

Mclaeys zegt op 16/12/2011 7:46   [?]

Fijn om te horen dat er nu meer variatie is, dat viel wat tegen bij de eerste (en je moest nogal veel oefeningen bijkopen als je niet te snel in herhaling wou vallen) + dat hij minder fouten maakt bij het tracken.
Gaan joggen buiten is leuk, mr momenteel is het meer een vijver dan een straat en tis goedkoper dan ne loopband
De eerste hielp mij op de dagen dat ik geen zin had om naar de fitness te gaan (die niet dicht in de buurt ligt), wss deze binnenkort ook als ik het zo lees

TheBud zegt op 16/12/2011 12:30   [?]

Ik ben wel vrij zeker dat dit spel niet voor mensen is die "niet durven buitenkomen" maar wel voor mensen (mogelijk met kinderen) die de tijd niet hebben om altijd naar een fitness ruimte te gaan, die graag uit de regen sporten, die graag in de ochtend sporten na het opstaan of liever niet onnoemelijk veel geld uitgeven aan fitness abbos (Als je met 3 bent thuis kan ik me wel voorstellen dat zoiets echt enorm kosten besparend is).

Suggereren dat dit spel gemaakt is voor mensen met paniek/angst aanvallen voor grote ruimtes vind ik een beetje beledigend.

Matthew zegt op 16/12/2011 12:48   [?]

Ik zeg "te verlegen om zich te melden bij de fitness", niet "wie aan pleinvrees lijdt". Komt het zo over? Want dat is niet de bedoeling. :o