Transformers: Fall of Cybertron

Review

Perstrip Londen: Transformers Fall of Cybertron

Gepreviewd voor X360 door Matthew

12 March 2012 16:12 -

Ontwikkelaar High Moon Studios is de laatste tijd vooral bezig met videogame-versies van de populaire Amerikaanse Transformers-reeks. War for Cybertron was een degelijke titel in de reeks, terwijl Dark of the Moon toch wat wenkbrauwen deed fronsen. De studio beschouwt deze laatste echter als kleine zijstap en werkte tegelijk aan een vervolg op hun eerste telg. Dit najaar verschijnt deze op de markt in de vorm van Fall of Cybertron.

Matt Tieger, de director van de game, liet verstaan dat het team keihard heeft geluisterd naar de kritiek op de verschillende fora en Transformers-fansites. Daaruit leerden ze dat in War for Cybertron vooral de setting goed zat en dat het wapensysteem prima in elkaar stak. Helaas vonden de mensen ook dat de game zeer eentonig aanvoelde, zowel op vlak van gameplay als leveldesign. En dat heeft High Moon nu dus stevig aangepast. In dit rechtstreeks vervolg op War for Cybertron is de thuisplaneet van de Transformers om zeep. De kern is grondig ziek en we leren wat de robots nog allemaal uitsteken voor ze de mechanische bol permanent verlaten. De oorlog is voorbij, maar het is tien keer erger. Pure chaos en een overlevingswedstrijd.

Veel aanpassingen

Een van de grootste aanpassingen is het wegvallen van de verschillende campagnes. Het origineel telde twee losse verhaallijnen die hier en daar overlapten, maar dit maakte alles ietwat ingewikkeld en zelfs chaotisch. Ook was de gameplay per campagne anders, maar bleef het dus per vijf hoofstukken redelijk gelijkaardig. Om dit op te lossen heeft het team één verhaallijn uitgedokterd waar je telkens als een ander personage moet spelen. Hierdoor wordt het spel een stuk rechtlijniger en word je stevig bij het handje gehouden, maar krijg je wel een constant wisselende gameplay voor de voeten geworpen.

Transformers Fall of Cybertron

We kregen ondertussen al een vijftal verschillende Transformers te zien. Naast hun alternatieve vorm kregen de "robots" nu stuk voor stuk een eigen speciale ability, die je te pas en te onpas kunt gebruiken om het jezelf wat gemakkelijker - of net moeilijker - te maken. Neem bijvoorbeeld Optimus Prime. Hij kan zonder probleem shiften in een truck, wat hem sneller maakt, maar ook iets logger. Met een simpele druk op de knop roept hij echter zijn maatje Metroplex. Deze reusachtige robot kan je aanwijzingen geven die hij vervolgens netjes uitvoert. Een domein bekogelen met stevige raketten? Ga ervoor!

Metroplex is niet de enige reusachtige robot in de game. Ook Bruticus komen we tegen. Deze is eigenlijk geen Transformer op zich, maar bestaat Power Ranger-gewijs uit vijf verschillende helden. Met een geweldige vlammenwerper schakel je al die vijanden in geen tijd uit. Omdat het niet altijd over reuzen moet gaan, hebben we ook Cliffjumper. Hij kan transformeren in een wagen, terwijl zijn speciale kracht hem onzichtbaar kan maken. Jazz heeft dan weer een grapplehook en een sniper rifle.

Stompy Dino Fun

Het is duidelijk dat elk hoofdstuk in het verhaal van Fall of Cybertron een personage bevat dat de gameplay drastisch omgooit. De ene keer krijg je volle actie in je gezicht geduwd, de andere keer moet je het rustigaan met stealthmoves oplossen. En als je dan denkt alles gezien te hebben, krijg je Grimlock voor de kiezen. Deze heeft geen eigen wapens of traditionele forms, maar doet het puur met zijn vuisten. Zijn speciale ability is ook niet zomaar activeerbaar en dient eerst opgeladen te worden. Maar... eens zover verandert hij in een reusachtige T-Rex! Matt Tieger noemt het "Stompy Dino Fun" en vindt dit de coolste feature uit de hele game. "Cause there are fucking dinosaurs!"

Transformers Fall of Cybertron

Om de variatie te bevorderen, wordt de actie ook regelmatig afgewisseld met verhaalsegmenten. Dan loop je gewoon rond in een omgeving waar weinig te doen valt en je op het gemak de wereld van Cybertron kunt verkennen. Zo ontdek je flink wat achtergrondinformatie en heb je een rustmomentje tussen de actie door. Het hoeft niet altijd een constante thriller te zijn.

Ook de AI heeft een grondige facelift gekregen. Waar jij als speler constant andere personages tegenkomt die verschillende forms kunnen aannemen, zullen ook de vijanden deze eigenschap kennen. Neem bijvoorbeeld Cliffjumper. Op een gegeven moment loopt onze actieheld onzichtbaar langs alle vijanden, tot je er eentje tegenkomt die je ondanks dat toch kan zien. Je kunt kiezen om die tegenstanders te ontwijken en via een stealthmove uit te schakelen, of je speelt met hun voeten. In dat laatste geval lok je hen in de val door ze je eerst te laten vangen, vervolgens als een wagen weg te rijden en hen tenslotte droog in de kont te pakken door achter hen te staan en een paar keer stevig van jetje te geven.

Toch totale vrijheid

Net zoals in War for Cybertron krijgt dit deel een multiplayer, maar ondanks de zeer beperkte demonstratie van een halve minuut kregen we toch een mooie indruk. High Moon Studios wilde weinig delen, maar kon het niet laten toch een paar details vrij te geven. Zo kan je nu je eigen Transformer samenstellen uit honderden opties, inclusief schouders, wapens, transformaties en abilities. Je kunt zelfs kiezen hoe "nieuw" je Transformer eruitziet, door de reflectiemeter aan te passen en elk onderdeeltje kan je in een aparte kleur verf dompelen.

Het is duidelijk dat High Moon Studios met Fall of Cybertron iets goed te maken had. Wie geen affinitieit heeft met de reeks, zal vermoedelijk deze Transformers-game opzij laten liggen, maar dat zou zonde eigenlijk zijn. Het team lijkt erin geslaagd een prima gameplay in een mainstream game te steken, en daar moet je toch wat voor in je mars hebben. Het eindresultaat verschijnt dit najaar op PlayStation 3 en Xbox 360.

Volg @9lives en reviewer @DeMatthew op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

(12 votes)

Informatie over Transformers: Fall of Cybertron