Sleeping Dogs

Review

Sleeping Dogs zet Hong Kong en je zintuigen in vuur en vlam

Gepreviewd voor X360 door Praga

04 May 2012 16:15 -

Het minste wat we kunnen zeggen is dat Square-Enix goed bezig is. Naast Deus Ex: Human Revolution (vorig jaar) heeft de uitgever dit jaar nog Hitman: Absolution en, hopelijk, Tomb Raider op de releaselijst staan. Er is echter nog een titel die heel wat potentieel in huis heeft en dat is Sleeping Dogs (voorheen True Crime: Hong Kong). Ik was (en ben nog steeds) geen fan de True Crime-franchise maar daar kwam na mijn hands-on vandaag in de kantoren van Big Ben in het mistige Tubeke verandering in. Vergeet alles wat je denkt te weten of te willen over True Crime want die franchise is dood. Activision behield wel de naam maar stopte de ontwikkeling van het spel.

Gelukkig maar zou ik zeggen want een moedige studio, United Front Games (Mod Nation Racers) pikte de draad op, gaf het kind een andere naam (Sleeping Dogs) en zal nog deze zomer vriend en vijand verrassen met een game die het midden houdt tussen de betere actie en avonturengames (Batman Arkham Asylum), racegames (Need for Speed), slow mo (Max Payne) free roaming games (GTA), free running (Assassin's Creed) en het merendeel aan single player story driven games. Voeg daar nog een flinke portie Hong Kong-movie saus (Internal Affairs, Hard Boiled,...) aan toe en je hebt een wonderbaarlijke, stevige, snelle en pittige succesformule in huis. Welkom in de wereld waar je beter geen slapende honden wakker maakt...

Wei ben ik?

In deze snelle open spelwereld actiegame kruip je in de huid van Wei Shen, een undercover agent in dienst van het HKPD (Hong Kong Police Departement). Zijn familie werd ‘gedwongen' naar de USA te emigreren nadat zijn zus haar leven in gevaar werd gebracht door haar mogelijke banden met de Triads. Nadat zijn zus om het leven kwam door een, al dan niet verdachte overdosis en zijn moeder van verdriet sterft, beslist Wei om terug te keren naar Hong Kong om er schoon schip te maken in het Chinese misdaadmilieu. Zijn jeugdervaringen en dienstervaring bij het SFPD (San Francisco Police Departement) maken van hem de ideale undercoverflik. Hij gebruikt zijn connecties uit het verleden om contact te leggen met de Sun On Yee Triad en begint van daaruit aan zijn opmars doorheen het misdaadmilieu om er uiteindelijk te kunnen afrekenen met de Dragonhead en de Triad. Bij aanvang van de game lopen we dan ook meteen onze jeugdvriend tegen het lijf en zo zitten we klaar voor een spectaculaire demo annex hands-on spelervaring.

De taart in vier

De spelwereld (die ik te zien kreeg) werd onderverdeeld in vier districten, zijnde Central, Aberdeen, Kennedy Town en North Point. Alle vier zijn het gekende locaties in Hong Kong en de mensen die er reeds geweest zijn zullen de buurten zeker herkennen. De makers brachten meerdere keren een bezoek aan Hong Kong en trachtten de buurten zo waarheidsgetrouw mogelijk in beeld te brengen. Hou er echter rekening mee dat, om de gameplay niet in het gevaar te brengen, er links en rechts natuurlijk de nodige ingame toegevingen werden gedaan. Grafisch ziet deze game er trouwens uitstekend uit. Hong Kong leeft en bruist, straatmadeliefjes, venters en voorbijgangers doen hun ding, de neonlichten flikkeren dat het een lieve lust is, de zonsondergang brengt je haast in een romantische sfeer en ook de binnenkant van de gebouwen, waaronder restaurants, kleine shops, flats en appartementsgebouwen in aanbouw zien er verzorgd uit. Ook de personages zien er fantastisch uit. Geen houten Klazen die een trap opstuiteren maar personen van vlees en bloed, met indrukwekkende tattoo's, die (klinkt misschien vreemd) een trap op en af lopen zoals je een trap op en af hoort te lopen, wiens stemmen ingesproken werden door bekende acteurs (wiens naam ik nog niet mag verklappen),... Nog een opmerkelijk detail: als je personage een motor neemt, dan zet hij eerst zijn helm op voor hij vertrekt. Stopt hij, dan neemt hij zijn helm weer af. Ook het geluid van de wapens, wagens, voice acting, enzovoort klinkt erg geloofwaardig.

Batman-Fu

In Sleeping Dogs zal je jezelf geen seconde vervelen. De actie stopt nooit en ingame-scenes worden afgewisseld met cinematische intermezzo's die de vaart in het spel en het verhaal behouden. Bij bepaalde combat moves gaat het spel even in slowdown en ook dat is best indrukwekkend te noemen. Bon, de combat zelf houdt het midden tussen Batman: Arkham Asylum (wat betreft de mêlee-close combat) en het betere derdepersoonswerk als het op de schietgevechten aankomt. Met de X-toets deel je rake klappen uit, met de Y-toets pareer je aanvallen (let op het !-teken dat we ook kennen van Batman-videospellen) en met de B-toets kan je tegenstanders vastgrijpen en op pijnlijke wijze om het leven brengen door bijvoorbeeld hun hoofd in een aircotoestel te rammen, te spietsen op uitstekende buizen, een mooie scheiding in het midden maken op een zaagmachine, tegen een telefooncel rammen en hun afmaken met de hoorn, tussen liftdeuren pletten, hun hoofd door een ventilator te rammen, elektrocuteren,... Telkens je aan het bakkeleien slaat zie je in de buurt bepaalde voorwerpen rood oplichten en deze kan je dus gebruiken om je tegenstanders op pijnlijke/ gruwelijke wijze af te maken. Geloof me, op de duur vind je dit zo spectaculair dat je er echt gaat achter zoeken. (Of zou ik misschien te bloeddorstig zijn?)

Free Running

Als je niet met je motor of wagen doorheen de stad scheurt, dan leg je wel je kilometertjes af met de benenwagen. Achtervolgingen te voet zoals in de betere politiefilms of series zijn dan ook niet ver te zoeken. Door op de A-toets te drukken ga je rennen en kom je tegenover bepaalde obstakels te staan, zoals vuilniscontainers, kraampjes, muren,... laat dan de A-toets even los en je springt net als een dartele Ezio over de hindernis heen waarna je je achtervolging netjes kan verderzetten. Ook hier houden cinematische ingrepen in slow motion (als je bijvoorbeeld van een hoge muur doorheen een glazen serre springt) de vaart erin en verhogen ze zo de spektakelwaarde.

Links rijden!

Slechts, slechts, slechts,... in Hong Kong rijden we... links! Inderdaad, Hong Kong was een Britse kolonie en dus rijden de wagens en motoren er links. Is best even wennen voor ons rechtsrijders natuurlijk. Maar bon, snelle achtervolgingen op de motor of met je (niet gelicenseerde) wagens zorgen voor extra spektakel. Zo mocht ik op een motor de achtervolging inzetten op een bendeleider en moest ik trachten de tegenstanders uit de weg te ruimen. Zij vuurden de nodige kogels op me af en ik kon hen proberen te stoppen door hun wagens aan gort te knallen, hun banden lek te knallen of hun benzinetank in brand te schieten. Maar, hoe deed ik dat allemaal terwijl ik op slechts twee wielen tegen een rotvaart de achtervolging inzette? Een heel listig truukje, want terwijl ik mijn vuurwapen op de tegenstanders hun voertuig richtte, nam de AI de besturing van mijn motor (enkel op rechte stukken) over zodat ik me kon concentreren op het richten. Als je dicht genoeg tegen de voertuigen van de vijanden rijdt, dan kan je van je motor springen, in de wagen kruipen, het stuur overnemen en de achtervolging in de wagen verderzetten. Just Cause, iemand?

XP rapen

Na elke missie krijg je een overzicht van je behaalde score te zien. Je hebt Face Points, Cop Points en Triad Points. Naast de hoofdmissie zijn er trouwens ook nog nevenmissies die je in een van deze drie takken extra punten opleveren. Waar deze punten voor dienen? Om upgrades aan te schaffen natuurlijk. Vergeet ook niet het nodige respect te verzamelen bij je contacten en Hong Kong-inwoners want hoe meer respect je weet af te dwingen, hoe bereidwilliger of loslippiger zij worden. Een extra tip kan soms goed van pas komen bij het volbrengen van je objectieven. Voorbeeld: slaag je erin om tijdens je vele achtervolgingen (motor/wagen) niet te veel schade toe te brengen aan andere voertuigen of teveel onschuldige burgers dood te rijden, dan verdien je Police Points. In het begin is je safe house een nederig stulpje maar hoe hoger je in de Triad-ranking klimt, hoe mooier en exclusiever je safe house wordt en hoe gevulder je garderobe geraakt.

18+

Geloof me gerust wanneer ik zeg dat Sleeping Dogs een 18+ rating zal meekrijgen. Zelf kreeg ik een aantal brutale mogelijkheden om tegenstanders op gruwelijke wijze om het leven te brengen maar ook omgekeerd zal de Triad je met de nodige middelen folteren (mes, slijpschijf,...) om je de nodige antwoorden te ontrafelen. Voeg daar nog het alles behalve katholieke woordgebruik en de nodige F*ck-woorden aan toe en je snapt dat deze game niet voor de doorsnee gamer is. De makers kiezen voor een brutale, volwassen, authentieke Hong Kong-film aanpak en ze gaan daar heel ver in. Maar als je iets doet, dan moet je het goed doen en de makers hebben er duidelijk voor gekozen om hun werk tot in de puntjes af te maken. Ook de stevige muziek van gekende bands, rappers,... klinkt als muziek in de oren en draagt bij tot de sfeer. De soundtrack zal ook later aangekondigd worden.

Ik zeg het nog eens, ik stond sceptisch tegenover deze game omdat ik True Crime en True Crime: Streets of LA echt draken van games vond. Maar laat dit alles achter je en stel je open voor een intense, brutale en actievolle videospelervaring. Uiteraard zien we links en rechts dat de makers de mosterd haalden bij andere games en films maar de manier waarop ze dit alles volwassen aanpakken en er de nodige schwung en een eigen smoel aangeven maakt van Sleeping Dogs voor mijn part een slapende hond die je stevig in zijn ballen mag trappen om wakker te maken. Dit is een actiespel met potentieel en eentje die het verdient om in de gaten gehouden te worden.

(17 votes)

Informatie over Sleeping Dogs

Releasedatum: 17-08-2012
Ontwikkeld door: Square Enix
Uitgegeven door: Square Enix

AlexanderMenu zegt op 04/05/2012 19:56   [?]

Ik ben nu geen 18 jaar, maar ben bijzonder benieuwd naar deze game. Hij spreekt me helemaal aan, net zoals GTA V. Hopelijk zullen we snel wat gameplay video's te zien krijgen van Sleeping Dogs. Anders mooie review Praga, bedankt voor de informatie!
1.1 100% rep

yanicro zegt op 06/05/2012 20:57   [?]

Geen 18 jaar? DURFT da spel ni te spele e!! pas als als ge 18 bent beloofd?
1.2 100% rep

AlexanderMenu zegt op 09/05/2012 14:19   [?]

Haha :P

kirdefer zegt op 05/05/2012 9:28   [?]

eentje om naar uit te kijken!

Royal Belgium zegt op 05/05/2012 10:53   [?]

tyger1 zegt op 05/05/2012 16:50   [?]

Deze stond al in preorder toen hij nog treu crime hete , nu staat hij er nog maar dan wel de limetid Editie . Top game , trouwens de andere dat mijn leeftijdgenoot ( Praga ) moent staan ook al gepreordert ,lol
Weten jullie niet toevallig de release date v Hitman en Laura ???

mister__ID zegt op 06/05/2012 21:42   [?]

Als het maar een beetje op GTA lijkt, koop ik die meteen.