Medal of Honor: Warfighter

Onze man op de EA Showcase 2012 in Londen - Medal of Honor: Warfighter

Gepreviewd voor X360 door Ronald Meeus

24 April 2012 10:18 -

Na de min of meer gelukte reboot van de Medal of Honor-reeks in 2010, werd het tijd om de franchise gewoon weer verder te zetten. Maar voor Medal of Honor: Warfighter, de eerste nieuwe game met een ondertitel, drukt EA-studio Danger Close de resetknop nog wat dieper in. Maak je klaar voor de authentieke militaire actie die je al zag in de vorige aflevering, maar deze keer met een forse blockbustervibe erbij.

Met het twintigtal militaire consultants die checken of alle elementen in Medal of Honor: Warfighter goed zitten, van de kleur van het petje dat je protagonist draagt tot de manier waarop de soldaten in het heetst van de strijd hun wapen herladen, leek deze opvolger weer de net iets te ver gedreven sérieux van de vorige aflevering te dragen. Zeker de singleplayercampagne van Medal of Honor, de zich in Afghanistan afspelende ‘reboot' van de serie die EA na een hiaat van drie jaar op de markt bracht in het najaar van 2010, struikelde over zijn eigen hovaardigheid, waardoor het op een ongebreideld booyaka-gevoel surfende Call of Duty: Black Ops dat jaar de grote winnaar was op de shootermarkt.

Maar deze keer is er een goeie balans gevonden tussen onverdroten shooterplezier en een authentieke militaire ervaring, zei senior creative director Rich Farrelly vorige week tijdens EA's halfjaarlijkse Showcase in het hartje van Londen. De eerste gameplaybeelden die hij liet zien van de game staven dat. Weg met de pogingen om te laten zien hoe goed de makers alle militaire materieel in de game kennen, wat in de eerste game een grote rem op het spelplezier zette: als er in die eerste demo van Medal of Honor: Warfighter geen kont mee kon worden geschopt, zat het er gewoon niet in. Na een missie te voet moest er bijvoorbeeld worden gevlucht door middel van een rivierboot, die uiteraard over een zwaar boordkanon beschikte. Een cliché ondertussen, maar het werkt. Ander voorbeeld: in een staaltje interactieve cinema die rechtstreeks uit het boekje van Call of Duty komt, wordt het hoofdpersonage dat je bestuurt eventjes omvergeblazen door een nabije explosie.

Heel de wereld

Die blockbustervibe vind je ook terug in de verhaallijn die wordt uitgezet in Medal of Honor: Warfighter. In tegenstelling tot de vorige, die in Afghanistan aan het begin van de oorlog bleef, deint deze game uit over de hele wereld, een paar tientallen headlines in de internationale pers achterna. Het resultaat is een game waarin terroristische groeperingen over de hele wereld manieren moeten worden geleerd, met bijvoobeeld ook de op de Filippijnen actief zijnde Abu Sayaf-groepering die de vijand vormde in EA's eerste demo. De soldaten uit je équipe komen (ook alweer goed gezien bij de concurrentie) uit ‘special forces'-eenheden van over de hele wereld, met onder meer Amerikaanse SEAL-vechtjassen, Britse SAS-commando's en Poolse GROM. Volgens Farrelly haalden ze dat vooral uit hun ervaringen met hun voetbalreeks Fifa: net zoals niet iedere speler van die game met Real Madrid wil spelen, aspireert niet iedere fan van militaire shooters à la Medal of Honor noodzakelijk om een Amerikaanse SEAL te worden.

Binnen zonder bellen

De demo die Farrelly toonde, speelde zich af in een regio op de Filippijnen die pas onder water werd gezet door een tsunami. Mooie manier om de fysische kunstjes van de Frostbite 2 te tonen, een door Battlefield-makers Dice ontwikkelde engine die snel opgang maakt bij zowat alle studio's die EA aan het werk zet. Vorig jaar dook de engine bijvoorbeeld, behalve in Dice's eigen Battlefield 3, ook in de racegame Need for Speed: The Run op, en bracht superieure fysische realiteit binnen in een game die pure arcadelol leverde.

Ongeveer hetzelfde element kwam ik ook in de korte demo van Medal of Honor: Warfighter tegen. De fysische mogelijkheden van Frostbite 2, samen met stevig werk aan de AI van de game, werden bijvoorbeeld gebruikt in een zogeheten breach-minigame, waarin je een gesloten ruimte binnenvalt en enkele booswichten in slow motion mag neerknallen. Bestond al in concurrerende games, met de Call of Duty's op kop, maar nog niet in een Medal of Honor-aflevering. EA-studio Danger Close haalde die achterstand echter in door een noodzakelijk nieuw element in de mix te gooien: in tegenstelling tot de zwaar gescripte breach-sequenties in concurrerende games, zul je in die van Medal of Honor: Warfighter nooit het gedrag van de booswichten in de kamer kunnen voorspellen. En wie houdt er nu niet van verrassingen?

Waar de vorige Medal of Honor alle Hollywoodkicks overliet aan zijn concurrent, lijkt opvolger Medal of Honor: Warfighter de strijd in te vliegen met de handschoenen uit. Ik hoorde nog niets over multiplayer, maar de strijd om de fps-markt is duidelijk nog niet helemaal gestreden.

(33 votes)

Informatie over Medal of Honor: Warfighter

Releasedatum: 26-10-2012