Max Payne 3 - Multiplayer

Gepreviewd voor X360 door Wimpie

29 March 2012 18:00 -

Over een dikke maand ligt Max Payne 3 in de rekken en ondergetekende trok naar München om er de multiplayer eens grondig onder handen te nemen. Eerder al mocht ik de single player en een klein stukje van het meerspelerluik uittesten, maar in Duitsland werd alles uit de doeken gedaan. Het ziet er naar uit dat de ontwikkelaar grondig werk heeft geleverd zodat de multiplayer niet slechts een gimmick is.

Het blijft hoe dan ook vreemd dat een franchise die zo verhaalgedreven is als Max Payne, toch een meerspelerluik krijgt. Maar de ontwikkelaar praat dat goed door te verklappen dat ze al sinds de eerste twee delen met het idee speelden om online te gamen maar dat de technologie indertijd nog niet op punt stond. Nu is dat wel het geval en Rockstar stelde in München een erg complete multiplayer voor, inclusief Bullet Time. Dit laatste is erg belangrijk want de multiplayer moet qua gameplay gelijk zijn aan de single player. Zo moeten alle krachtige features van de single player, inclusief cinematische scenes en Shootdodge aanwezig zijn.

Ook de spelwerelden waarin de multiplayer zich afspeelt zijn een aanvulling op de plaatsen die we als Max in de single player bezoeken. Zo wil de ontwikkelaar ons onderdompelen in het universum van Max en ga je als speler haast geloven dat Max, op hetzelfde moment dat jij in de multiplayer aan het schieten bent, achter een muurtje zijn eigen oorlog uitvecht. De meeste locaties spelen zich uiteraard in Sao Paulo af, waar Max in de single player van dit verhaal heen trekt om er als huurling aan de slag te gaan voor een rijke familie. Hoe dan ook, het doel van de ontwikkelaar voor deze multiplayer is volledig gebruik maken van alle krachtige aspecten van de single player. Hiermee doelt het team dan vooral op het cinematische gevoel dat je krijgt tijdens het spelen en de "speciallekes" zoals de Bullet Time en Shootdodge. Daarnaast wil het team ook het algemene beeld dat de wereld van het begrip "multiplayer" heeft, in een beter daglicht stellen en verbreden. Dit doet het team door je het gevoel te geven dat de multiplayer een natuurlijke uitbreiding is op het universum van Max Payne. Je speelt dus in dezelfde omgevingen en met dezelfde personages die Max tegenkomt op zijn reis. Daarnaast zal ook de stem van Max regelmatig te horen zijn om het geheel verhalend te maken.

Stop de tijd

Laten we eerst even kijken naar de basis van deze multiplayer. In mijn eerdere preview haalde ik al aan dat dit best wel ver gaat. Bullet Time is op zich al even de moeite om bij stil te staan daar dit erg veel van het spel en de engine vergt. Het was voor de ontwikkelaar een huzarenstuk om ervoor te zorgen dat je slowmotion-momenten kan inbouwen in een actievolle multiplayer, zonder dat elke speler daardoor problemen ondervindt. Daarom heeft de ontwikkelaar geopteerd voor een Bullet Time die gebaseerd is op het gezichtsveld van de speler. Dit betekent dat, wanneer een speler Bullet Time activeert, alle andere spelers die zich in zijn of haar gezichtsveld bevinden, plots de tijd zullen zien vertragen. Ben je zo’n speler die per ongeluk in zo een tijdsbubbel terecht komt, dan zal je trager bewegen dan de persoon die Bullet Time activeerde. Je maakt dus geen schijn van kans tenzij je snel genoeg weet te draaien en de andere persoon vol lood pompt. Gisteren verscheen er een nieuwe multiplayertrailer van Max Payne 3 en in de comments vroegen jullie ook of je de Bullet Time continu kan gebruiken. Dit is niet het geval want het gebruik hiervan is gebonden aan je adrenalinemeter. Pas wanneer deze een bepaald niveau bereikt, kan je als speler Bullet Time activeren. Op deze manier voorkomt de ontwikkelaar dat spelers constant in slowmotion doorheen de multiplayer zweven.

Naast Bullet Time kan je als speler nog op andere manieren ervoor zorgen dat je de sterkste bent op het slagveld. Rockstar implementeerde ook Burst die je het best kan vergelijken met de perks in 'Call of Duty'. Bursts zijn speciale eigenschappen die je kan unlocken door de adrenalinemeter te vullen. Deze adrenaline verzamel je door andere spelers neer te schieten of ze bij voorkeur te doden. In het menu kan je dan kiezen welke Burst het best bij je personage past en voor elke Burst zijn er drie niveaus. Een voorbeeld hiervan, en diegene waarvan ik tijdens m’n speelsessie dankbaar gebruik maakte, is “paranoia”. Hierdoor aanzien de leden van het vijandelijke team elkaar als vijand, waardoor ze al snel op elkaar zullen schieten. In het derde level zorgt paranoia er ook voor dat friendly fire toegestaan is waardoor je als speler gewoon kan toekijken hoe de anderen mekaar uitschakelen.

Deze Bursts en Bullet Time kan je in verschillende spelmodi uitproberen en de ontwikkelaar heeft ook hier geprobeerd om origineel uit de hoek te komen. Uiteraard zitten de klassiekers ook in het spel, zoals bijvoorbeeld Team Deathmatch. Een modus die ik eerder nog niet te zien kreeg maar wel uitgebreid mocht testen in München, is ‘Payne Killer’. Dit is een spelmodus waarin twee spelers in de huid van Max en zijn partner Passos kruipen en zo lang mogelijk in leven moeten blijven. De modus is ontworpen als de “natuurlijke opvolger” van de 'Dead Man Walking' modus uit 'Max Payne 2' maar nu speel je wel tegen echte mensen die je proberen dood te schieten. Diegene die Max of Passos het meest weet te raken, kruipt zelf in de huid van dat personage en zal moeten overleven. Beide heren zijn wel iets sterker dan andere spelers en dat vergroot hun overlevingskansen. Max en Passos zelf scoren extra punten door de aanvallers te doden en uiteindelijk wordt de winnaar gekozen aan de hand van het puntentotaal van alle spelers. Met deze modus heb ik het meeste plezier beleefd en het doet eerlijk gezegd wat denken aan de Juggernaut-modus in 'Modern Warfare 3': je gaat als speler zo snel mogelijk op zoek naar de vijand en probeert er zoveel mogelijk kogels in te pompen.

Ook in ‘Gang Wars’ moet je kogels aan hoge snelheid richting vijand knallen maar het verschil met de voorgaande modi is dat alles netjes bij de single player past. ‘Gang Wars’ gebruikt enkele belangrijke gebeurtenissen uit de single player om een verhaaltje aan de wedstrijd te geven. Dit betekent dat er ook gebruik wordt gemaakt van de typische motion-comics en uiteraard Max’ stem die alles aan elkaar praat. Dit is niet het enige wat 'Gang Wars' zo bijzonder maakt want zoals ik in m’n vorige impressie al verklapte, is het een ‘objective based’ modus. Elke wedstrijd speelt zich in vijf fases af en als speler weet je nooit wat er volgen zal. De volgende missie van een wedstrijd wordt namelijk door de game gekozen aan de hand van de eindscore in de laatst gespeelde missie. Het is dan ook belangrijk dat je goede teamleden hebt die een beetje samenwerken. In München zag ik in zo een missie dat mijn teamleden zich over de ganse map verschanst hadden terwijl ze uiteindelijk mij moesten beschermen. Deze tactiek zorgde voor een geweldige nederlaag en ook in andere missies werd duidelijk dat teamwork van essentieel belang is.

Hoe dan ook, ik heb me alvast rot geamuseerd met deze multiplayer, mede omdat de verschillende maps qua grootte ideaal zijn. Ook de andere features zitten goed in elkaar en ook hier zie je dat de ontwikkelaar ook naar andere multiplayergames heeft gekeken. Zo hebben ze het "prestige"-systeem van 'Call of Duty' ook overgenomen en kan je als speler na het bereiken van level 50 ‘Legend’ activeren. Hierdoor verdwijnen al je zuurverdiende wapens, wordt je volledig gestript van je badges en extraatjes en krijg je een speciaal tekentje voor je naam. Je kan best wel twee keer nadenken vooraleer je beslist om ‘Legend’ te worden omdat sommige van de titels best wel cool zijn. Deze titels komen dan voor je naam te staan in de multiplayer en bevatten enkele klassiekers als ‘Soldier’, ‘Mercenary’ en ‘Colonel’. Maar als je verder gaat en meer punten verdient, dan kan je zelfs de titel ‘Nine Lives’ onder je naam zien verschijnen. De eerste 9liver die genoeg punten verdient en de titel vrijspeelt, mag het ons zeker laten weten.

Voorts wil de ontwikkelaar de multiplayer ook iets toegankelijker maken voor nieuwe spelers. Dit wordt gedaan door de spelers de mogelijkheid te geven om met free-aim, soft lock of hard lock te spelen. Let wel, elke speler kan voor elke match niet individueel beslissen of hij gebruik zal maken van de aim-assists. Neen het is de host van de wedstrijd die kan kiezen hoe er gespeeld wordt dus als hardcore speler hoef je jezelf geen zorgen te maken dat er één persoon met hard lock speelt en dus gemakkelijk al zijn of haar kills scoort. Deze toevoeging vind ik op zich wel erg handig, persoonlijk maak ik graag gebruik van soft lock maar ik kan me voorstellen dat veel mensen gewoonweg vrij willen zijn en zo willen experimenteren met Bullet Time en Shootdodge.

Ik heb me alvast goed geamuseerd met deze multiplayer en het is duidelijk dat de ontwikkelaar er erg hard aan heeft gewerkt. De studio is inderdaad hier en daar de mosterd gaan halen voor bepaalde features maar het wordt op zo'n goede manier geïmplementeerd dat het echt niet stoort. Een stevige multiplayer, nu is het alleen nog afwachten of de servers bij release goed blijven draaien en of fans van het verhaal ook online aan de slag zullen gaan. Het antwoord daarop weten we pas in mei wanneer het spel verschijnt.

Volg @9lives en reviewer @VChristophe op Twitter en blijf op de hoogte van al het nieuws of stel je vragen rechtstreeks.

(28 votes)

Informatie over Max Payne 3