I Am Alive

Review: I Am Alive [XBLA]


Geschreven door Skuzzie

Special | 06-03-2012 -

De vraag wat er zou gebeuren als de huidige samenleving uit elkaar zou vallen is populair bij gamesontwikkelaars. De Fallout-reeks dankt er zijn bestaan aan, en meer recent is ook RAGE uitgebracht. I Am Alive is echter een totaal verschillende game. De makers gaven in een interview aan dat ze zich meer hebben laten inspireren door films dan games, en dan vooral de films The Road en The Book of Eli.



We volgen in I Am Alive de naamloze hoofdrolspeler die is teruggekeerd naar zijn thuisstad om zijn vrouw en dochter te vinden. Dat heeft hem bijna een jaar gekost, aangezien hij half Amerika te voet heeft moeten doorkruisen. Er is een “Event” geweest dat enorm veel stof heeft opgeworpen waardoor voedsel schaars is en de samenleving uit elkaar is gevallen. Ik snap nog steeds niet waarom het ontwikkelteam zo mysterieus moet doen en het “Event” niet gewoon meteorietinslag noemen, maar dat is een andere discussie.

I Am Alive is een survival-game. Het is de bedoeling dat je op zoek gaat naar je familie in je thuisstad Haventon, maar dat is geen sinecure. De straten zitten vol met obstakels dus je bent steeds op zoek naar omwegen om alsnog de bedoelde locatie te bereiken. Tijdens die omwegen kun je grofweg twee problemen tegen komen. Je zult moeten klimmen of je komt bijzonder onvriendelijke personen tegen die je om willen leggen. 



Het nodige klimwerk

Het klimmen klinkt niet echt als probleem, maar in I Am Alive is het anders dan in andere games. Het klimwerk gaat gepaard met een langzaam leeglopende staminabalk. Je kunt dus niet rustig kijken waar je naartoe moet klimmen, want terwijl je dat doet loopt die staminabalk leeg. Soms kom je gaten tegen waar je moet springen, wat ten koste gaat van een flink stuk van je balk. Als je balk leeg is terwijl je er bijna bent, is er geen man overboord. Met een extreme inspanning kun je dan alsnog boven komen. Dat gaat echter wel ten koste van de lengte van je staminabalk. Natuurlijk zijn er ook voorwerpen die het klimmen iets vergemakkelijken. Je kunt je uithoudingsvermogen aanvullen met voorwerpen die je vindt, of je kunt een rustpunt plaatsen. Voorwerpen zijn echter bijzonder schaars, dus voorzichtigheid is geboden. De staminabalk voegt een urgentie toe aan het klimmen die je niet vaak ziet in games. Hetzelfde geldt voor het rondlopen in extreem stoffige gedeeltes, want ook al wandel je maar rustig rond, het gaat toch ten koste van je uithoudingsvermogen. 

 

Een robbertje vechten


Het vechten is wat minder soepel dan in de gemiddelde videogame. Het is niet mogelijk om combo’s uit de mouw te schudden, dus zul je voorzichtig te werk moeten gaan. Vijanden kom je vaak tegen in groepjes en ze deinzen er niet voor terug om je met z’n allen aan te vallen. Je hebt wel een paar moves die je kunnen helpen. Zo kun je een verrassingsaanval uitvoeren als een tegenstander te dichtbij komt. Ook kun je met een pistool gaan zwaaien om tegenstanders op afstand te houden. De hoeveelheid kogels is echter bijzonder beperkt en hoewel de meeste tegenstanders in eerste instantie op afstand zullen blijven als je een pistool op ze richt, op een gegeven moment komen ze toch op je af.

 

Ik snap overigens best dat de ontwikkelaars het vechten minder soepel wilden maken, het moet immers geen hack ‘n slash-game worden maar een videospel over overleven. Toch is het een vrij cruciaal onderdeel geworden van I Am Alive aangezien je een heel aantal gevechten simpelweg niet kunt vermijden. Het helpt dan verder niet dat gevechten een hoog trial-and-error-gehalte hebben. Je pakt het op een bepaalde manier aan, die blijkt niet succesvol, dus doe je het maar eens op een andere manier. Dat zou in principe niet zo’n probleem zijn, er is immers een prima checkpointsysteem. Je kunt echter maar beperkt gebruik maken van checkpoints. Per level krijg je een paar herkansingen, waarmee je naar het laatste checkpoint terugkunt. Als de zogenaamde retry’s op zijn zul je echter helemaal vooraan het level moeten beginnen. Ook neem je alle schade mee die je hebt opgelopen in vorige levels. Het is nogal een pittige game dus. In sommige gevallen weet het spel dat ook. Zo kwam ik vlak voor een lastige confrontatie een retry tegen, die amper verborgen was. Alsof de makers wisten dat het een bijzonder lastig stuk was, dus hebben ze de consequentie van het opnieuw beginnen aan het begin van het level verzacht. Misschien hadden ze beter de confrontatie kunnen veranderen, dan ben je niet de hele tijd hetzelfde stukje aan het spelen. 

 

De game biedt je naarmate je verder komt in de het verhaal wel de regels aan die je kunt volgen in de confrontaties. De meeste gevechten kom je makkelijk door met die regels in je achterhoofd. Als je bijvoorbeeld de sterkste tegenstander neerschiet, zullen de zwakkeren zich overgeven zodat je ze zonder kogels kunt uitschakelen. Het gebeurt echter regelmatig dat er door omstandigheden ineens iets fout gaat. Meestal komen de tegenstanders dreigend op je af, maar soms schieten ze je gewoon neer. De game waarschuwt je ook voor vijanden met een geweer, aangezien dat toch de meest gevaarlijke zijn. Op het moment dat jij door gebrek aan licht niet kan zien wie de vijanden zijn met de pistolen, kan dat al gauw frustratie opleveren. Dat is eigenlijk het grote euvel aan de game. De game werkt in zo’n 90 procent van de gevallen prima, maar de overige confrontaties zijn vaak frustrerend.



De presentatie van I Am Alive zit goed in elkaar. De muziek viel me echt op, is enorm bijpassend en helpt de urgentie uit te dragen door aan te zwellen op bepaalde momenten dat je zonder uithoudingsvermogen komt te zitten. De graphics vond ik tegenvallen. De animaties zijn prima, en het zwart-witte kleurenschema is apart, maar technisch gezien zijn de graphics echt ondermaats. Het gebrek aan details in de omgevingen doet echt afbreuk aan de game. 

 

I Am Alive is, zeker voor een downloadtitel van 15 euro (1200 Microsoft Points), van behoorlijke omvang. Je bent minstens zes uur bezig met de eerste doorspeelronde, waarna je de game nog eens opnieuw kunt spelen om de slachtoffers te helpen die je in eerste instantie niet hebt kunnen helpen. Ook kun je het spel op een hogere moeilijkheidsgraad uitspelen. Deze survivor-mode geeft je als speler geen retry’s. Doodgaan betekent dat je aan het begin van het level opnieuw moet beginnen. Er valt dus genoeg te doen met en in I Am Alive.

 

Conclusie


I Am Alive is een unieke game, en in veel gevallen is het ook een goede game. Het klimmen is uitdagend door de toevoeging van de staminabalk. De confrontaties met vijanden kunnen soms wat oneerlijk aanvoelen, maar ook daar weet deze titel in veel gevallen de spanning over te brengen. I Am Alive is daarmee een prima downloadspel geworden met hier en daar een minpuntje. Daar valt echter wel over heen te stappen, en dan blijft er een goede game over.

 

Pluspunten:
- Uniek concept
- Staminabalk
- Sterke muziek

 

Minpunten:
- Soms frustrerend

 

Score:
Graphics:
6
Sound: 8,5
Gameplay: 8
Fun: 7,5
Overall: 8

 
1 100% rep

filipo zegt op 06/03/2012 19:33   [?]

  Rating 0 16+ 16+
die game komt ook op de ps3 ,,????
1.1 100% rep

BelgianTerror zegt op 06/03/2012 20:10   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ja, maar deze review is gebaseerd op de XBLA-versie
2 100% rep

the_real_hex zegt op 06/03/2012 20:08   [?]

  Rating 0 16+ 16+
soms frustrerend is geen goed teken .
2.1 100% rep

iceee(k) zegt op 21/03/2012 5:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
geen fan van demon souls en dark souls zeker?
die zijn frustrerend maar toch geweldig om te spelen dus dat minpunt is relatief.
3 100% rep

mister__ID zegt op 06/03/2012 23:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De game biedt je naarmate je verder komt in de het verhaal...
4 100% rep

Vlad Tepes zegt op 07/03/2012 12:20   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ff de trial gespeeld, het spel speelt echt wel lekker + apocalyptische setting = instabuy
5 100% rep

kaneda zegt op 08/03/2012 14:03   [?]

  Rating 1 16+ 16+
IGN gaf deze maar 4.5/10 maar de betrouwbaarheid van IGN is de laatste tijd wel naar beneden aant gaan

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

7.8

0


Al 10 stemmen
Positie op de 9Lives ranking #1114 [?]
4 members willen dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn wenslijst » 0 members hebben dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn collectie »

Video's over deze game

9Lives - next generation gaming I Am Alive E3 2008 trailer - 00:01:44 min Meer
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website