Gears of War 3

Gears of War 3: Bloedstollend intens

Gereviewed voor X360 door lapino

Review | 22 September 2011 9:04 -

Nostalgie. Woede. Spijt. Verwondering. Verbazing. Plezier. Blockbuster. Het zijn maar een paar woorden die door mijn hoofd schieten na het uitspelen van Gears of War 3. De derde telg in de Gears of War gamereeks is magistraal goed. Voilà. Review voorbij, ga het kopen, geniet!

Zo zou het natuurlijk makkelijk zijn als game reviewer. Maar in sé hoeft er over dit spel niet meer gezegd worden. Waar we als gamer al jarenlang sequel na sequel op ons krijgen afgestuurd, niet zelden met heel beperkte verbetering in gameplay, graphics of verhaal, slaagt Epic erin om een zonder discussie legendarische trilogie op een sublieme wijze af te ronden. Niet alleen door het verhaal een echte afsluiter mee te geven - geen cliffhangers hier - maar ook door het spel in zowat elk opzicht tegenover zijn ook al niet bepaald slappe voorgangers te verbeteren.

Single player...

Vooraleerst is er de single player. Marcus Fenix en zijn companen zijn door de jarenlang aanslepende oorlog tegen de Locust compleet murw geslagen. Er is weinig reden tot hoop, door drastische beslissing genomen door de legerleiding zijn miljoenen mensen nutteloos gestorven, zijn volledige steden van de kaart geveegd en als dat nog niet voldoende is, blijken beide partijen er nog een veel gevaarlijker vijand bij te hebben gekregen, de Lambent of ‘glowies' zoals onze helden ze noemen.

Gelukkig blijkt er toch nog een sprankeltje hoop te zijn wanneer Fenix een opname te zien krijgt waaruit blijkt dat zijn vader niet alleen nog springlevend is, maar bovendien een oplossing zou hebben gevonden waarmee de klootzakken die de mensheid zo goed als hebben uitgeroeid voor eens en voor altijd de nek kunnen worden omgewrongen. En dan vertrek je op weg naar zowat dé belangrijkste missie ... het redden van de mensheid, het vinden van je vader.

...met vrienden

Meteen valt op dat deze derde telg in de Gears reeks volledig is opgebouwd om in coop te spelen. Waar je dat in het vorige spel met maximaal één vriend kon, kan je nu met vier man tegelijk de campain uitspelen. Let wel, het is geen verplichting. Gelukkig heeft Epic voldoende gesleuteld aan de AI zodat je computergestuurde medespelers meer dan voldoende hulp bieden. Het is dan ook zeker vernoemen waard dat ik, na het volledig doorspelen van het verhaal zonder coop partners, nooit het gevoel heb gehad met idiote computerpersonages samen te spelen. Waar je in veel andere games je partners eerder als kanonnenvuur kan beschouwen, was ik blij verrast te zien dat ze écht wel bijdragen aan de gevechten. Niks zo leuk natuurlijk als met échte mensen samen te spelen, maar toch belangrijk voor wie het hele spel liever in zijn eentje doorloopt.

Gameplay

Aan de gameplay formule is gelukkig weinig gewijzigd en daar was ook weinig reden toe. De Gears games hebben de cover/shoot gameplay zowat geperfectioneerd en ook nu al je heel vaak vanuit verdekte positie je vijanden te lijf gaan. Ook de wapens zijn weinig veranderd, al heb je nu toch alweer een extra arsenaal ter beschikking zoals de Retro Lancer, die een geweldige kickback heeft maar serieus wat schade aanricht, de Hammerburst II die in korte salvo's het vlees van die verrekte Locust en Lambent als gesmolten boter afknalt, of de Ripper waarmee je ondergrondse bommen kan afvuren. Deze wapens zijn uiteraard ook ter beschikking van de vele vijanden, en die zullen je regelmatig ook verplichten om je cover te verlaten, want zo'n Ripper gaat dwars onder alles door. Heel wat plaatsen die dienst doen als dekking kunnen overigens ook aan flarden worden geschoten, dus enige tactiek is toch wel aan de orde.

Knapperd!

Met de gameplay dus niks verkeerd en wanneer je dit allemaal eens kan doen in omgevingen die je mond continu doen openvallen, dan draagt dat alleen maar bij aan de kwaliteit van je spelervaring. In tegenstelling tot zijn voorgangers zal je GoW3 heel vaak in grote, open ruimtes moeten vechten. Niet dat het nu een free roaming spel is geworden zoals GTA maar je zal toch veel minder in nauwe gangen of donkere kelders moeten vechten. Dankzij een alweer nieuwere generatie van de alombekende Unreal engine ziet alles er alweer nét iets beter uit. De gezichten en animaties van de personages en verschillende aliens zijn zonder meer schitterend uitgewerkt, de kapotgeschoten steden ademen gewoon sfeer uit en dat zonder enige drops in framerate of kwaliteit. Level na level word je bestookt met alweer knappe omgevingen en nieuwe vijanden. En waar heel wat games zich verslikken in zogenaamde on-rails stukken, waar je plaatsneemt aan een turret op een tank of duikboot, slaagt GoW3 erin net deze stukken op te krikken tot de absolute hoogtepunten van het spel. Ik wil de eerste gamer nog tegenkomen die bijvoorbeeld Act III : Breakneck Run niet tot zijn lijstje van absolute topmomenten in een game toevoegt.

Ook het geluid zit uiteraard weer onwaarschijnlijk goed. Explosies, geweren en voertuigen klinken net zoals je zou verwachten : hard en luid. Alle stemacteurs uit de vorige games zijn terug van de partij en leveren terug een prachtprestatie af met de voice acting. Ja, het is over the top en overgeacteerd, maar dat is net waar Gears om draait. Zoals Cole het zo vaak zegt : Wooh!

Closure

Het hele verhaal zal je minstens zo'n 10u-12u kosten om uit te spelen en dan mag je al niet teveel tijd spenderen in het zoeken naar alle verborgen items, en dan nog verveelt geen seconde daarvan. Zelfs de bossfights zijn keer voor keer leuk uitgewerkt, zonder overdreven frustrerend of idioot aan te voelen. Een leuke toevoeging is dat je het verhaal ook kan spelen in een zogenaamde Arcade-mode, waarbij je voor elke actie die je onderneemt punten krijgt. Zeker in coop een toegevoegde waarde om zo te zien wie van het coop groepje het meest heeft bijgedragen aan het succesvol afwerken van een missie.

Doorheen het spel zal je ook continu verborgen items en zogenaamde cogs terugvinden. Op zich kan dat nogal triviaal lijken maar het draagt bij tot het ingebouwde levelsysteem waarmee je niet alleen extra skins, wapens en andere kan vrijspelen, maar de extra informatie die je daarin kan vinden is ook nog eens een leuke toevoeging aan het hele Gears of Wars universum. Wie zich wil verdiepen in de hele spelwereld moet absoluut de moeite doen om deze kleine zaken op te sporen en te lezen. Zoals steeds is de herspeelbaarheid van dit spel zeker groot genoeg, ook omdat je voor het spelen in de moeilijke game modi andere achievements en unlocks kan vrijspelen.

Puzzelstukjes

Wat Gears of War 3 zo'n succes maakt, is voornamelijk dat alle kleine puzzelstukjes zo mooi in elkaar passen. Het coversysteem is nét uitdagend genoeg om niet saai te worden, de gore spat van het scherm als je weer zo'n klote Lambent in stukken hakt met je Lancer (en alle wapens hebben nu ook een eigen finisher), de graphics zijn om van te smullen, het verhaal valt op alle vlakken mooi in de plooien en zelfs al speel je eigenlijk samen met een soort opgeblazen menselijke gorilla's, toch slagen de ontwikkelaars erin om je toch emotioneel mee te laten voelen met de gebeurtenissen in het verhaal. Voor wie de vorige games heeft gespeeld, zijn er toch redelijk wat verrassende wendingen in het verhaal die je zéker niet onberoerd zullen laten.

Aangezien ik als één van de weinige mensen het voorrecht had om dit spel te spelen voor de officiële launch, is de multiplayer niet zo uitgebreid getest als we normaal doen voor 9Lives. Ik kan wel al meegeven dat naast de schitterende uitgewerkte coop modus, er zo gigantisch veel te doen is in multiplayer dat het me zou verbazen dat Gears of War 3 maandenlang aan de top zal staan van de multiplayer games op Xbox Live. Alleen al het menu om in multiplayer matches te geraken en om je stats te volgen, straalt gewoon kwaliteit uit. De multiplayer mode Horde, waarin je tot met vijf man wave na wave van vijanden moet zien te verslaan, is zodanig uitgebreid dat het aanvoelt als een compleet nieuwe game mode. Je kan nu ook cash spenderen om allerlei versterkingen bouwen wat je nog meer gevoel geeft om een echt bepalende factor te spelen. In Beast draai je de rollen om en kan je spelen als één van de vele gedrochten die in het Gears universum rondlopen. En uiteraard ontbreken ook de klassieke modi niet zoals team deathmatch, versus, capture the leader, execution. Echt een gigantisch arsenaal aan mogelijkheden.

Perfectie?

Zijn er dan geen negatieve punten te melden? Wel, ze zijn in elk geval beperkt. Het is duidelijk dat Epic hier geen onnozele risico's heeft genomen en een zeker ‘been there done that' gevoel is absoluut aanwezig, maar ik vermoed ook niet dat de doorsnee Gears of War fan gevraagd zou hebben om er een totaal ander type spel van te maken.  Ook de moeilijkheidsgraad mag, zeker op ‘Normal', wat mij betreft een stukje omhoog. Maar daarvoor heb je de Hardcore en Insane modes natuurlijk! En hier en daar zie je dat er zodanig veel uit de Xbox en Unreal engine is geperst dat textures soms moeite hebben om tijdig op te laden. Maar dat zijn echt zo'n kleine details, dat ik als reviewer hier écht geen punten voor kan aftrekken. Ik hoop alleen dat ze bij Epic niet in de val lopen van overdreven veel downloadable content te maken, in elk geval niet als deze te betalen is. Maar ik heb zo'n vermoeden dat nieuwe personages, extra wapens en andere wel eens tot de mogelijkheden kunnen behoren. Afwachten dus.

Conclusie van lapino voor deze game.

Gears of War 3 is zonder twijfel een juweel van een spel. Dit is gewoon sci-fi op testosteron, overgoten met een Jerry Bruckheimer-sausje waar je gewoonweg niet van kan afblijven. Zelden heb ik een spel met zoveel plezier uitgespeeld, en nog meer zelden heb ik zoveel zin gehad om er opnieuw aan te beginnen, dit keer met een aantal online vrienden. Als je waar zoekt voor je geld, als je kan genieten van een perfect afgewerkt spel, en als je het gewoon cool vind om als een badass Cog de wereld te redden, rep je dan naar de winkel en koop dit spel. Een absoluut hoogtepunt in de Xbox360 game catalogus.

96

Pluspunten

+ Schitterend verhaal dat op sublieme wijze de trilogie afsluit zonder onnozele cliffhangers
+ Beste graphics tot nu toe op Xbox360
+ Afgewerkt en gepolijst tot in de perfectie
+ Co-op
+
Minpunten

- Iets te makkelijk, kies zeker voor Hardcore als je een doorgewinterde Gears of War speler bent
- Te weinig uren in een dag
-

Informatie over Gears of War 3

Releasedatum: 20-09-2011
Ontwikkeld door: Epic Games
Uitgegeven door: Microsoft
Beschikbaar op: x360

Pagina:

Anopheles zegt op 22/09/2011 9:24   [?]

Zalige review, ik krijg er verdikke goesting van

Siana zegt op 22/09/2011 9:47   [?]

Goh mannen, het ziet er idd wel allemaal mooi uit, maar sorry dat ik het zeg, ik vond de vorige 2 na een tijdje zooooooooooodanig eentonig, amai.... Ik ben dus nog altijd aan het twijfelen om hem te kopen... Zie dat het weer eentonig is!
Indien je GOW3 al hebt, en het is niet zo, tell me!!!

TheNarrator23 zegt op 22/09/2011 12:52   [?]

Rating 2 16+ 16+
Verhaal is zeer sterk, multiplayer nog niet echt op doorgespeeld. Mooie afsluiter van de trilogie
2.2 100% rep

BelgianTerror zegt op 22/09/2011 13:53   [?]

Rating 3 16+ 16+
Singleplayer kun je gerust 2x uitspelen puur voor bepaalde stukken/cutscenes te herleven. Zitten echt machtige en aangrijpende delen tussen.

De multiplayer zal je misschien meer een 'been there done that' gevoel geven, maar horde mode en beast mode zullen je nog vele extra dagen aan je tv kluisteren. Elke map heeft immers andere tegenstanders, barricades, tactieken... zalig gewoon
2.3 100% rep

Brenttouza zegt op 22/09/2011 21:29   [?]

Disagree,

Multiplayer is volledig laggvrij(dedicated servers) je hebt geen bullshit meer van dat je kogels niet aankomen of andere dingen. Multiplayer is ook heel intens en awesome. Vooral de nieuwe Team Deathmatch is wel heel goed uitgewerkt. Voor de rest zijn de wapens allemaal gebalanced.

Over Beast en horde ben ik het dan wel mee eens. Enigste minpuntje aan Beast is dat het maar 12 rondes heeft (veel te weinig imo) Maar spelen als berserker is gewoon epic!

En Singleplayer is gewoonweg awesome, daar heb ik geen woorden meer aan vuil te maken.
2.4 100% rep

BelgianTerror zegt op 23/09/2011 9:52   [?]

Ik brak de MP heus niet af hoor
Het heeft idd dedicated servers en dergelijke, maar het algemene MP gevoel blijft hetzelfde (shotgun ftw)
2.5 100% rep

[xG]PUniSHer zegt op 23/09/2011 13:54   [?]

multiplayer is inderdaad dik in orde , zonder lag en veel beter dan versie 2 .
Verhaal zit dik in orde al moet ik ook toegeven dat het snel weeral eens het zelfde is een andere ruimte weer hier en daar wat schutting en dan een deel van die locust afknallen.
maar in welk game is het nu eens niet zo ?

toffe revieuw gasten , jullie hebben me toch overtuigd de game te kopen en hij is dan ook dik in orde.
2.6 100% rep

[xG]PUniSHer zegt op 23/09/2011 13:55   [?]

ik ben dan ook DIK in orde , lol wat heb ik dat veel getypt

the_real_hex zegt op 22/09/2011 9:56   [?]

hatetn zegt op 22/09/2011 10:33   [?]

Rating 3 16+ 16+
en ze blijven shooters zo'n hoge score's geven. het enige dat er aan klopt is dat het beter is dan een zekere ps3 shooter die onlangs is uitgekomen
4.1 100% rep

Anopheles zegt op 22/09/2011 10:46   [?]

dewelke ?
4.2 100% rep

The Monopoly Guy zegt op 22/09/2011 12:56   [?]

Rating 6 16+ 16+
kies maar
4.3 100% rep

BelgianTerror zegt op 22/09/2011 13:54   [?]

Hatetn, dat is omdat er in shooters o zo veel geld gepompt word + het feit dat deze meestal de blockbusters zijn gezien de meeste gamers shooters spelen...

Aankomende non-shooters krijgen ook hoge scores als ze het verdienen
4.4 100% rep

Anopheles zegt op 22/09/2011 13:58   [?]

Was er over tijd geen poll rond de populariteit van verschillende genres ?
ik denk dat ook dit een verklaring kan zijn..Gamers en recesenten spelen nu eenmaal graag shooters ! I know I do
4.5 100% rep

Ge0force zegt op 22/09/2011 16:36   [?]

Rating 2 16+ 16+
Zo hatetn, hebt ge Resistance 3 dan al uitgespeeld aangezien ge zo goed kunt vergelijken?
4.6 100% rep

hatetn zegt op 22/09/2011 19:35   [?]

Rating 3 16+ 16+
ik heb hem aan de kant gesmeten omdat hij zo zwak is
4.7 100% rep

Ge0force zegt op 22/09/2011 23:42   [?]

Neen je hebt 'm niet gespeeld
4.8 100% rep

hatetn zegt op 23/09/2011 23:28   [?]

met de vorige games zou je anders verwachten dat niemand deze speelt

Gurt11 zegt op 22/09/2011 11:46   [?]

Het is een pracht van een game. Een waardige afsluiter van een legendarische reeks! Cole train baby! Whoooo!

Y@nnick. zegt op 22/09/2011 11:54   [?]

Goede review maar de game doet me absoluut niks.

ToNiC zegt op 22/09/2011 12:21   [?]

Horde is super, ben pas aan de campagne begonnen en de humor erin is op bepaalde momenten ook echt wel goed

maximmichel zegt op 22/09/2011 12:37   [?]

Beste graphics, maar de bar is toch niet volledig 100%. Wat andere games volgens mij wel hebben
8.1 100% rep

geronimo zegt op 22/09/2011 21:19   [?]

Ik vind de u3 engine dan weer een zeer lelijke engine :
8.2 100% rep

geronimo zegt op 22/09/2011 21:24   [?]

allez, ik bedoel dan in de gow-reeks :
andere games buiten ut3 & gow zien er beter uit IMHO

dus niet gaan memmen van "omfg gow rulezzz, chainsaw & gespierde mannetjes zijn kei vet"

devilboy1996 zegt op 22/09/2011 16:55   [?]

ja die moet ik zeker hebben gears of war 2 was al zo goed
10 100% rep

maximrace zegt op 22/09/2011 16:57   [?]

Prachtige review! En een fantastisch spel... Heb het van gisteren en kan niet stoppen met spelen
11 100% rep

LifeAspect zegt op 22/09/2011 17:33   [?]

metacritic: 91
9lives: 96

of een iemand is zooo enthousiast over dit spel of Microsoft heeft zich weer eens van zijn gulle kant laten zien...

Naja enkel gears of war 1 gespeeld in de reeks vroeger en snap nog altijd niet waarom dit spel zo populair is, ieder zijn ding zeker
11.1 100% rep

DuffyT zegt op 22/09/2011 19:04   [?]

Metacritic is een gemiddelde van alle reviews ... your point?
11.2 100% rep

silent785 zegt op 22/09/2011 19:13   [?]

Rating 2 16+ 16+
Die heeft geen Xbox en moet dus zeuren.
11.3 100% rep

hatetn zegt op 22/09/2011 19:20   [?]

huil huil.
resistance 3: hier 94
metacrtic 84

is een beetje extremer. sommige sites hebben nu eenmaal een andere manier van punten geven waar 90+ voor speciale games is die iets nieuws brengen.
11.4 100% rep

Y@nnick. zegt op 22/09/2011 20:00   [?]

Je vergeet dat het niet de hele site is die een punt geeft aan de game, maar de reviewer. Sommige reviewers delen gemakkelijker hoge cijfers uit dan andere.
11.5 100% rep

TheNarrator23 zegt op 24/09/2011 11:44   [?]

@7: Schrijft gij anders voor elk spel ne review en geeft gij ne score. Niet elke reviewer is hetzelfde en voelt een spel anders aan.

Waarover sommige mensen beginnen zeuren
12 100% rep

bleu army 49 zegt op 22/09/2011 18:10   [?]

Rating 2 16+ 16+
gewoon de beste shooter ooit heb hem is gewoon zalig
13 100% rep

Vraeck zegt op 22/09/2011 18:31   [?]

Rating 3 16+ 16+
Fantastische game. Niet over zagen, gewoon spelen!
14 100% rep

Oranje Leeuw zegt op 22/09/2011 20:39   [?]

Rating 4 16+ 16+
Komisch, normaal zeurt men hier de pannen van het dak bij iedere recensie of nieuwsbericht over de kleinste foutjes, en deze recensie staat vol fouten maar er is alleen lof. Ik zie dialect, scheldwoorden en simpelweg fout gespelde woorden, drie dingen die in een recensie absoluut niet thuishoren. Toch is er alleen lof.

Ligt dat aan het ridicuul hoge cijfer? Aan de game? Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat deze recensie ernstig beïnvloed is door hype en fanboyïsme, en dat hij vooral niet te serieus genomen moet worden, evenals een groot deel van de reacties hier.
14.1 100% rep

BelgianTerror zegt op 22/09/2011 21:30   [?]

Scheldwoorden horen perfect thuis hier in deze review
Dialect en taalfouten heb ik niet meteen gemerkt, misschien een ander lexicon?

Anyhow, hype is er niet zoveel geweest voor GoW3 als ik eerlijk mag zijn. Fanboyisme kan eventueel nog maar ik denk dat als enig andere reviewer dit moest doen het spel ongeveer hetzelfde scoorde

Persoonlijk gaf ik het ook rond de 95 als ik er een cijer op moet plakken... en ben geen eens zo een grote GoW fan
14.2 100% rep

Oranje Leeuw zegt op 22/09/2011 22:46   [?]

Ik zal u voorbeelden geven van wat ik bedoel, van ieder punt één:

Dialect
[quote]Maar in sé[/quote]
Uiteraard zijn er veel verschillende groepen mensen die naar een site als deze komen om een Nederlandstalige recensie te lezen. Allemaal hebben ze verschillende dialecten/accenten en de meeste snappen geen barst van elkaar. Het is dan natuurlijk logisch dat je het standaard Nederlands hanteert, aangezien iedereen dat kent. Ik heb bijvoorbeeld geen flauw idee wat 'sé' hier betekent, of wat 'lexicon' in jouw post betekent. Misschien zijn de regels hier anders omdat het Belgisch is, geen idee, maar dit is in ieder geval hoe ik het als eindredacteur op onze site moet beoordelen.

Scheldwoorden
[quote]de klootzakken die de mensheid[/quote]
Ik heb er echt geen problemen mee hoor, maar er zijn mensen die dit al behoorlijk storend vinden, waardoor je het beter gewoon weg kunt laten. Al die verschillende groepen, hè

Taalfoutjes
[quote]en als dat nog niet voldoende is[/quote]
Als moet hier bijvoorbeeld alsof zijn. Zo zijn er veel van dit soort foutjes te vinden, enkele grote, meestal kleine. Misschien is het muggenziften, juist datgene waar ik het in mijn vorige post over had - maar als deze eruit waren gehaald en de recensie optimaal was geweest dan was het een heel degelijke recensie geweest. Daarom vind ik het zonde.

Was het alleen totaal oneens geweest met het cijfer, maarja ieder zijn mening
14.3 100% rep

Ah, ik zie dat je hier niet kan quoten op de frontpage. Beginnersfoutjes... ^_^'
14.4 100% rep

rebelyann zegt op 22/09/2011 23:56   [?]

14.5 100% rep

BelgianTerror zegt op 23/09/2011 9:58   [?]

Hehe

Zal u even helpen met onze absurde Belgische taal ^^

In sé = An sich -> feitelijk/eigenlijk
Is een soort 'chique taalgebruik'. Wat mijn eigen 'lexicon' woordje betrof; dit is eigenlijk het mentaal woordenboek dat je beheerst. Is voor eenieder anders.

Scheldwoorden hebben geen verklaring nodig Dat zou iets te intiem worden xd

En dat "als" gedoe, goh, daar heb je gelijk al zie ik dit als verbasterd taalgebruik. Volkstaal. Het "zou" dus kunnen maar eigenlijk mag het inderdaad niet om de goede (Nederlandse) vrede te bewaren
14.6 100% rep

Oranje Leeuw zegt op 23/09/2011 11:23   [?]

Klopt en dat is precies de fout die velen maken: schrijven in spreektaal ;p
14.7 100% rep

Anopheles zegt op 23/09/2011 14:24   [?]

@ Terror; je hoeft je niet te verdedigen hoor, zo'n zware taalfouten zijn het niet en ik lees graag ik spreektaal, dat leest gemakkelijker weg. Doe gewoon voort zoals ge bezig zijt gast !
14.8 100% rep

Bhoda zegt op 23/09/2011 15:29   [?]

Oranje Leeuw, doe eens effe normaal man
14.9 100% rep

BelgianTerror zegt op 23/09/2011 17:02   [?]

Anopheles, bedankt, maar het is niet mijn review xd
Ik geef gewoon repliek

@oranjeleeuw, er is een verschil tussen spreektaal en verbasterde taal. Deze laatste mag gezien het algemeen is ingeburgerd in België, helaas wilt dit wel zeggen dat jullie Nederlanders ons niet helemaal snappen

Ma bon, de essentie van de review is dat het een goed spel is ^^ daarmee kan iedereen zich wel vinden
14.10 100% rep

Oranje Leeuw zegt op 23/09/2011 23:56   [?]