Far Cry 3

Far Cry 3 multiplayer hands-on

Gepreviewd voor X360 door SaTo

04 April 2012 18:00 -

9lives had reeds het genoegen te zien hoe de ontwikkeling  van Far Cry 3 verliep. Dat we op zijn zachtst gezegd overtuigd waren van het potentieel van deze titel is een understatement om u tegen te zeggen. Vorige week kregen we echter ook de kans om het multiplayerluik eens van dichtbij te observeren. Naast een leerrijke studiotoer in de gebouwen van Massive Entertainment in het Zweedse Malmö, was een twee uur durende hands-on sessie met de multiplayer van Far Cry 3 een van onze dankbare taken. Het relaas van een eerste stap in de wonderbaarlijke wereld van de multiplayer van Far Cry 3...

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:  van de vier geplande multiplayermodes kregen we er twee te spelen. Het klassieke Domination en het intrigerende Firestorm brachten vreugde en verdriet bij de aanwezige gamesjournalisten. Domination mag dan wel een weinig vernieuwende multiplayermodus zijn, het succes van deze mod in tal van andere games lijkt even evident als de modus zelf simpel is. Massive Entertainment geniet een groot vertrouwen van uitgever Ubisoft, en leek niet meteen van plan gigantische nieuwigheden te willen implementeren in de Domination-modus, en gelukkig maar ook. De gespeelde map, Subpen, had een bijzonder gebalanceerde gameplay, met tal van mogelijkheden en toegangswegen tot de drie te bezetten punten. Dat de graphics nog redelijk buggy waren en geregeld glitches vertoonden kon de pret niet bederven. Far Cry 3 is momenteel in een pre-alpha stage, dus dat soort kleine foutjes zijn vergeeflijk. Op het gebied van gameplay viel er echter bitter weinig op te merken: het spel zit tot nu toe volledig op het juiste pad. Natuurlijk zonder te vergeten dat dergelijke speelsessie slechts een momentopname is, en een op voorhand door de ontwikkelaar uitgekozen stuk van het spel dat tip top in orde is, dus een beetje stemmingmakerij is zeker aanwezig van de kant van Massive en Ubisoft. Met dat alles in het achterhoofd kunnen we nog steeds met de hand op het hart zeggen: de multiplayer van Far Cry 3 is écht plezant.

De andere modus die we op ons bord kregen was Firestorm, een nieuw en interessant concept. De match begint Domination-gewijs, waarbij elk team een van de twee punten van de andere teams moet bezetten. Als dat gebeurt(door het plaatsen van explosieven) schiet die locatie in de fik. Hierop krijgt het team dat net het punt heeft weten te bezetten een minuut om het andere punt van de tegenstanders eveneens van explosieven te voorzien. Als dat niet lukt binnen de tijd wordt het vuur weerd gedoofd en is het spel terug bij af. Lukt dat wel, dan komt er in het midden van de map een radio/satelliet-verbinding die je moet zien te veroveren zolang de tijd strekt. Als het team dat beide punten veroverde daarin slaagt, krijgen  we een firestorm, en wordt de gehele map voorzien van een napalm-kleedje, met de overwinning als gevolg. Slaagt het team dat al de hele tijd kletsen kreeg hier echter in, dan worden beide vuren geblust door een watervliegtuig, en zijn we alweer terug bij af. Klinkt misschien wat vreemd de eerste keer, maar het is een bijzonder succesvolle formule voor joelend plezier. Voldoende geamuseerd alleszins om te kunnen stellen dat dit wel eens een rasechte kaskraker zou kunnen worden online, als de game niet lijdt aan de Ubisoft-multiplayerziekte, maar daarover straks meer.

We leven natuurlijk in 2012, het simpel houden is dan ook geen optie meer voor ontwikkelaars die dezer dagen een titel tot verkoopssucces moeten zien te bombarderen. Vanilla-gameplay moeten we dus ook niet meteen verwachten in de multiplayer van Far Cry 3, die trouwens volledig los van de single player ontwikkeld wordt. Een van de belangrijkste nieuwigheden is de Battle Cry. We geven het toe, toen we het hoorden vonden we het ook een beetje vreemd, maar eens toegepast leek de optie wel degelijk nuttig. Als je voldoende momentum hebt opgebouwd tijdens een multiplayergame, krijg je de mogelijkheid een Battle Cry uit te voeren. Elke speler kiest op voorhand een extra feature die bij zijn klasse handig kan zijn, zoals sneller lopen, vlugger herladen, meer health etc. De Battle Cry activeert die feature voor iedereen die bij jou in de buurt is wanneer je hem uitschreeuwt. Abilities van je teammates boosten kan van intrinsiek belang zijn om in een bepaald stadium van de match het tij te doen kantelen. Dat er een animatie bijhoort die ongelooflijk cool is, is ook weer mooi meegenomen. De persoon die de Battle Cry lanceert  is duidelijk zichtbaar stoer en overweldigend en creeërt een rasecht waaw-gevoel dat zelfs mentaal lijkt te motiveren. Andere titels hebben reeds getracht dit soort features te implementeren, maar vaak zonder succes. Een interessante toevoeging.

Voorts is het gedaan met klassebeperkende gameplay op het gebied van reviven. Waar in de klassieke multiplayershooter een medic het wederopstandingswerk moet verrichten, heeft in Far Cry 3 iedereen de kans om een gevelde teamgenoot weer tot leven te wekken. Dit gebeurt via een nieuw mechanisme: eens neergeschoten krijg je de keuzen: meteen terug in de respawn-queue terugvallen, of herhaaldelijk X op de controller indrukken om je limbo-fase te verlengen. Op een bepaald moment kan je dat niet langer volhouden en kom je sowieso in de respawn-wachtrij, maar het geeft je wel de keuze, en dat kan de game doen kantelen. Respawn je “meteen”, en moet je nog tien seconden wachten en vijftien seconden naar de radio rennen om dan weer gemold te worden, of hou je zorgvuldig je minimap in het oog om te zien of er teammates in de buurt zijn die je kunnen reviven, waardoor de controle op een bepaald punt weer gegarandeerd wordt? Wij hebben er alleszins veel mee gespeeld en geëxperimenteerd, en goed nadenken en oplettend blijven kan voor succes zorgen met deze revive-optie. Erg fijn...

Een andere leuke gimmick om de multiplayer in het algemeen interessanter te maken zijn de End of Match-movies. In deze cinematische sequenties –die veel weghebben van fatalities zoals in Mortal Kombat- staan de drie besten van het winnende team(piraten of lokale bevolking)  met hakmessen en ander vervaarlijk wapentuig in een kring rond de beste van het verliezende team. Doorheen je multiplayercarrière kan je verschillende opties vrijspelen om toe te passen tijdens zo’n sequentie, waar elke speler verplicht naar moet kijken. Zo kan je iemand zijn leven sparen, of een op gruwelijke wijze en met een gepersonaliseerd tintje beëindigen. Het is een detail, maar het toont dat er met liefde aan de multiplayer van Far Cry 3 wordt gewerkt. Om nog even verder te borduren op het “dood” zijn; de killcam is wel bijzonder apart.  In een soort grijstinten-modus krijg je te zien van waaruit je gedood bent, met duidelijke aanwijzingen van hoe jij en je killer bewogen, welke kogels schade deden, met een duidelijk weergegeven lijn etc. Niet voor te vinden in het begin, maar na een tijdje zie je er het nut wel van in, ook al blijft de Call of Duty-style killcam de meest interessante om een tegenstander zijn modus operandum te doorgronden.

Nu we toch over die ene andere shooter begonnen, je kan naast het vermogen Battle Cries te lanceren ook killstreaks proberen te bereiken, waarna je explosieven of wapens kan droppen. Of: -en veel leuker- Pysche gas lanceren. Iedereen die dit gas inademt wordt een beetje gek. Een van de doelen van het ontwikkelingsteam was om de insanity die zo kenmerkend is voor de single player, te implementeren in de multiplayer. Eens je gek bent geworden, vergroot je field of view, en krijgt de wereld een oranje gloed, terwijl zowel vijanden als teamgenoten zwarte monsterlijke creaturen worden. Je weet dus niet meer wie wie is, en op dat moment staat friendly fire ook aan voor je, dus je kan teamgenoten ook doden. Je medespelers krijgen een MAD-icoon te zien boven je hoofd, en weten dus dat ze uit je buurt moeten blijven. Je zou denken dat je, eens onder invloed van het gas, gewoon in een hoekje kruipt en het spul laat betijen. Goeie tactiek, tenzij je natuurlijk net in die fase van de game zit dat de radio veroverd moet worden, en je dus niet anders kan dan proberen in te schatten of je vriend of vijand neerknalt. Tof staaltje vakmanschap, dat psyche gas, een prettige toevoeging aan de multiplayer alleszins.

Ook op het gebied van mobiele applicaties en sociale media probeert Far Cry 3 voet aan grond de krijgen met hun multiplayer. Zo kan je net als bij Call of Duty: Elite je klassen aanpassen op de bus, om er daarna mee te spelen. Of, en dit is veel cooler, encrypted memory disks of usb-sticks die je vindt in de game decoden. Het ene duurt al langer dan het andere, en dan spreken we over meerdere uren tot zelfs dagen. Op zich hoef je niets te “doen” om data te decoden, je moet gewoon wachten eens het proces bezig is, maar de evolutie kan je dus wel overal volgen en dat is cool. Want: eens je de data hebt ontcijferd krijg je te zien wat je juist gevonden hebt. Een nieuwe SPAS-shotgun, net op tijd voor het Double XP-weekend? Damn right! Gaat het decoden te traag? Dan kunnen je vrienden hun gevonden boosters afstaan, zodat jij jouw wapen of ability sneller te pakken krijgt. Blijkt het niets te zijn, dan kan je je item doorgeven aan je kameraad. Logisch, maar toch nog eens voor de zekerheid vermelden: eens doorgegeven ben je je wapen natuurlijk volledig kwijt. Zou een interessante mogelijkheid tot microtransacties kunnen opleveren, maar daar is in Far Cry 3 voorlopig geen sprake van. Het kost allemaal al meer dan genoeg is de visie van Massive.

De gespeelde maps, Temple (Firestorm) en Subpen (Domination) waren van een bijzonder hoogstaand niveau. Voor alle stijlen van multiplayer leek er ruimte te zijn, en de op voorhand gecreëerde klassen reflecteerden die idee dan ook. Gelukkig is de sterkte van de Far Cry-multiplayer ook weer volledig terug: de map editor zorgt ervoor dat elke amateur zelf in een wip en een flik een map kan maken. Massive rekent er dan ook op de dat community binnen de kortste keren met nieuwigheden op de proppen komt op het gebied van maps, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen. Zoals eerder aangehaald is het echter te hopen dat ook Far Cry 3 niet aan de Ubisoft-multiplayerziekte lijdt. Het lijkt wel dat alle games van Ubisoft, hoewel voorzien van een vaak meer dan degelijke single player, er toch in slagen op het gebied van multiplayer binnen de maand dood te bloeden. Met in het achterhoofd de gedachte dat deze titel echter een meer van uitgebreide voorkeursbehandeling krijgt door het inzetten van een aparte studio, lijkt die vrees gelukkig ongegrond.

Far Cry 3 lijkt een solide multiplayer-ervaring te gaan afleveren. In tegenstelling tot wat bij Ubisoft de standaard begint te worden, geeft men de multiplayer van deze titel meer dan voldoende aandacht, met een gerennomeerd team en alle middelen die nodig zijn. De gameplay-ervaring was er dan ook naar, de maps voelen gebalanceerd aan, de abilities zoals Battle Cry en Psyche gas zijn zeer amusante toevoegingen en het fungehalte in een speelsessie ligt bijzonder hoog. De vraag is echter of het grote publiek –dat Far Cry 3 waarschijnlijk in huis haalt voor de single playerverhaallijn- en de ervaren multiplayermeute de weg wel gaan vinden naar de multiplayer van Far Cry 3. 9lives hoopt alleszins van wel, want de multiplayer lijkt volledig goed te komen. Net als de single player trouwens. Meer graag, en snel ook!

(40 votes)

Informatie over Far Cry 3

Releasedatum: 30-11-2012