Fable: The Journey

E3 2012: Fable: The Journey

Gepreviewd voor X360 door Wimpie

29 May 2012 16:32 -

Vorige week trok 9lives naar het consulaat van Albion dat voor de gelegenheid in de gebouwen van Lionhead Studios te Guildfort (niet ver buiten Londen) lag om er aan de slag te gaan met Fable: The Journey. Dit spel werd vorig jaar in Los Angeles op de E3 aangekondigd en nadert nu de release. Hoog tijd dus voor een grondige testsessie.

Fable en Kinect, het lijkt een vreemd huwelijk want de Fable-franchise spreekt eerder de core-gamers aan en deze hebben doorgaans geen boodschap aan Kinect. Ook toen we de game enkele maanden geleden in San Francisco mochten aanschouwen waren we zelf niet echt overtuigd van de slaagkansen van deze titel omdat Kinect niet zo goed lijkt te passen binnen de landsgrenzen van Albion. Misschien is het wel daarom dat Lionhead Games besliste om de wereldpers uit te nodigen in Guildfort voor een één uur durende gameplaysessie, want een game zien spelen is niet hetzelfde als wanneer je er zelf mee aan de slag gaat

"Kinectie"

Voor we zelf aan de slag mochten gaan met het spel, kregen we een woordje uitleg van Mark Webley, het studiohoofd van Lionhead Games. Hij richtte de studio samen met Peter Molyneux op, maar staat alleen aan het roer sinds deze laatste een tijdje geleden besliste om een stapje terug te zetten. Toch is Peters' input in Fable: The Journey niet onbelangrijk want hij dacht dat het mogelijk was om de franchise te "kinecten" met Kinect. De opzet van de game is eenvoudig: de wereld Albion toegankelijker maken met Kinect. Dit stukje hardware laat volgens Mark toe om de gamers nog meer de magie te laten voelen. Daarnaast is een betere interactie mogelijk en kan je simpelweg betere dingen doen. Maar hier blijft het niet bij en de inleidende presentatie wordt afgesloten door te zeggen dat dit de best uitziende Fable-titel is die Lionhead tot dusver gemaakt heeft.

We onthouden dus alvast dat deze Fable niet alleen beter moet worden dan de andere spellen uit de franchise dankzij Kinect, maar er ook nog eens mooier uit ziet. Grote woorden van de ontwikkelaar en hiermee zorgt de studio er meteen voor dat alle ogen op Fable: The Journey gericht zijn. Falen is geen optie meer, maar gelukkig ziet het spel er alvast veelbelovend uit. In deze avontuurlijke titel volgen we hoofdpersonage Gabriël. Dit is alles behalve een speciale jongen want als we kijken naar de geschiedenis van de Fable-franchise dan valt het op dat het hoofdpersonage geen speciale band heeft. In de eerdere Fable-spellen speelden we steeds met een held die uit een belangrijke familie kwam of toch om één of andere reden beter was dan de andere mensen. Deze keer is het anders want Gabriël is een eenvoudige boerenjongen die lid is van een stam en aan het begin van de game samen met zijn stam op weg is naar een grote burcht in Albion. Onderweg slaat het noodlot toe: Gabriël valt in slaap achter de teugels van zijn paard en raakt hopeloos achterop, tot overmaat van ramp begint het ook nog eens te onweren. Wanneer hij uiteindelijk de groep ingehaald heeft, zorgt een stevige bliksemschicht ervoor dat de stenen brug die Gabriël van zijn stamleden scheidt, in de rivier valt. Onze jonge protagonist heeft geen andere keuze dan op reis te vertrekken om via een grote omweg weer bij zijn stam te geraken. Deze omweg en de avonturen die Gabriel onderweg beleeft, vormen het verhaal van Fable: The Journey.

Theresa to the rescue

Gabriël zal zijn reis gelukkig niet alleen moeten maken, naast zijn trouwe ros komt hij ook al snel Theresa tegen. Fans van de franchise kennen haar vast wel: zij is de vrouw die in elke Fable-titel verscheen en waarvan we nooit echt goed wisten wie ze was. Nu krijgen we een beter beeld van haar achtergrond en komen we te weten wat haar rol is in het grotere geheel. De manier waarop ze in het spel komt belooft alvast niet veel goeds want op het moment dat haar weg die van Gabriël kruist, wordt ze achterna gezeten door een groot kwaad. De goedzak Gabriël neemt haar mee op zijn kar en samen weten ze net op tijd te ontsnappen. Theresa zal doorheen de ganse game een grote rol spelen; zij zorgt ervoor dat Gabriël zijn speciale handschoenen krijgt waarmee de jongen krachtige spells kan oproepen. Gabriël is aanvankelijk erg gelukkig met deze krachten, maar hij leert al snel dat Theresa een verborgen agenda heeft en hem voor andere dingen wil gebruiken. Wat dat juist betekent houdt de ontwikkelaar nog even geheim.

Na deze korte schets van wie het hoofdpersonage juist is, begon de gameplaysessie. We mochten plaats nemen in een comfortabele zetel en de ontwikkelaar beloofde ons dat we het komende uur niet moesten rechtstaan. Dit druist in tegen onze natuur als het op Kinect aankomt want haast elke Kinect game eist dat we voor de console recht gaan staan. Hoe dan ook, we gingen zitten en mochten meteen met onze handen doen alsof we de teugels van het paard vasthielden. Het paard dat voor onze kar loopt heeft als naam Saren en zal een erg belangrijke rol spelen in het spel. Het is een trouwe vriend van Gabriël die doorheen de game ook de trouwe vriend van de speler moet worden. Vooraleer het zover is en je echt een band kan scheppen, moet je ermee kunnen rijden en gelukkig is dat relatief eenvoudig. We moesten zoals eerder gezegd doen alsof we de teugels vasthielden en meteen detecteerde Kinect dit ook. Vanuit deze basispositie kan je verder gaan uitbouwen: teugels aanslaan om het paard aan te sporen, aan één teugel trekken om te draaien en beide teugels aanspannen om af te remmen. Dit gebeurt allemaal op erg intuïtieve wijze zodat iedereen er onmiddellijk mee weg is. Het rijden te paard bestaat overigens niet enkel uit de handgebaren maken want omdat Saren zo belangrijk is, zal je er lief voor moeten zijn. Zo heeft het dier een stamina-meter die op geraakt wanneer je het te hard pusht en zal je in drie verschillende snelheden kunnen lopen: wandelsnelheid, draf en galop. Bij galop verbruikt het paard logischerwijze het meeste stamina en dat zal het paard het minder lang kunnen volhouden.

Kinectrodeo

Gelukkig helpt de ontwikkelaar je hier en daar door gekleurde bollen op de weg te plaatsen die je paard een soort van boost geven. Tijdens achtervolgingen of wanneer je snel weg moet geraken, zullen de bollen steeds verschijnen en als je alles goed uitrekent, kan je dankzij de bollen aan een snel en regelmatig tempo blijven lopen. Het sturen van het paard vergt wel wat oefening: elke subtiele handbeweging heeft effect op het spel, zo is het mogelijk om zachtjes te draaien, of met alle macht net voor een kloof weg te draaien. Dit laatste zal vaak belangrijk zijn want de ontwikkelaar heeft ervoor gezorgd dat, hoewel het spel erg lineair is, elke rots en obstakel ook daadwerkelijk in het spel aanwezig zijn. Je ziet dus niet alleen de kloof, erachter is er ook een afgrond en je loopt niet tegen een onzichtbare muur. We waren niet van plan om ons paard op te offeren tijdens de speelsessie dus hebben we dat niet uitgetest, maar het is wel indrukwekkend dat de studio zoveel werk gestoken heeft in deze Kinect-game.

Je zal overigens niet op eender welk moment van het paard kunnen stappen voor een kleine wandeling. Neen de studio is erg duidelijk over het feit dat het hier om een lineaire game gaat dus je wordt weldegelijk stevig bij de hand genomen. Als je paard gewond is, zal je enkel op voorbestemde plaatsen kunnen stoppen om de schade op te meten. In de demo kwamen we zo bij een boerderij uit waar het schijnbaar veilig was en we na een hinderlaag alle pijlen uit het paard konden trekken. De sadisten onder ons kunnen pijlen ook dieper in de wonde duwen en de ontwikkelaar heeft bewust ervoor gekozen om dat mogelijk te maken. Niet omdat er bij Lionhead alleen maar dierenhaters werken, neen, maar gewoon om de speler duidelijk te maken dat ze met het paard doen wat ze willen. Dood gaat het dier uiteindelijk toch niet want het is simpelweg te belangrijk voor het verdere verloop van de game. Andere verwondingen die het paard kan oplopen zijn snijwonden van de teugels. Als je Saren te hard aanspoort en je laat de stamina-balk helemaal leeglopen, dan loopt het paard verwondingen op die je achteraf ook zal moeten verzorgen. Doe je dat niet, dan zal het dier uiteindelijk minder lang kunnen lopen en zal het sneller moe zijn.

Goed mikken

Het toffe aan dit alles is dat het allemaal ook gewoon erg goed werkt met Kinect en ook de missies die je te voet moet afleggen worden goed geregistreerd. Te voet gebeurt alles on-rail en zal je dus enkel je handen moeten gebruiken om te vechten. Dit werd tijdens de demo gedemonstreerd toen we Gabriëls krachten voor het eerst konden gebruiken. Aanvankelijk zijn het slechts twee magische spreuken: een energiebal en kracht waarmee je zaken kan oppakken en wegduwen. Beide zijn toegewezen aan één bepaalde hand(schoen) maar je kan ze ook combineren. Dit deden we door met de linkerhand de vijand van de grond te heffen, en er met de rechterhand een energiebal heen te schieten. De grote moeilijkheid hierbij is dat je jouw krachten en bijgevolg ook je handen daadwerkelijk moet mikken naar de vijand op je scherm. De meeste spellen voor Kinect zijn redelijk vergevingsgezind of vragen alleen dat je een bepaalde beweging maakt om iets af te schieten. In 'Fable: The Journey' is bewegen niet genoeg want als je niet goed mikt dan zie je jouw energiestoot ergens op het scherm naar de horizon vliegen. Het leren mikken kost wat tijd en dat maakt ook dat de game een stuk uitdagender wordt.

Het mag dan misschien uitdagender worden, de ontwikkelaar wil er zeker van zijn dat het gebruik van Kinect niet al te vermoeiend wordt op den duur. Veel mensen gamen 's avonds na het werk of na school en hebben dan absoluut geen zin om een uur of langer recht te staan voor de beeldbuis. Ook bij Lionhead zagen ze dat niet zitten en daarom is de volledige game al zittend speelbaar. Het enige wat je dus moet bewegen tijdens het spelen van de game zijn je armen. En zoals eerder gezegd moet je geen dramatische bewegingen maken maar heb je vaak genoeg aan subtiele gebaren. Tijdens het paardrijden kan je zo jouw armen op je knieën laten rusten en deze voor- of achterwaarts bewegen om te draaien. Voor de teugels aan te slaan moet je wel grotere gebaren maken maar niets waarvan je arm nadien uit de kom schiet.

"Maar een Kinect-Game"

Het begrip 'Kinect-game' heeft de laatste tijd een eerder negatieve bijsmaak gekregen. De meeste games voor Kinect zijn partygames en de enkele ontwikkelaar die het in een hardcore game stopt, gebruikt het eerder als gimmick. Kijk maar naar de ‘Autovista' modus in Forza 4. Erg tof, maar geen enkele speler gaat elke auto met Kinect volledig bekijken. In dat opzicht is het alles behalve een voor de hand liggende zet dat Lionhead Studios hun geliefde Fable-franchise ook compatibel maakt met Kinect, laat staan de controller volledig af te zweren. Toch ziet het ernaar uit dat deze game de eerste wordt die op een degelijke manier gebruik maakt van de bewegingsgevoelige besturing. Toch zal de game niet alle bewegingen kunnen waarnemen en de ontwikkelaar heeft met opzet enkele beperkingen in het spel gestoken. Zo hebben ze goed nagedacht over de implementatie van ‘head tracking' en werd besloten om het wel in de game te stoppen, maar erg beperkt omdat het niet altijd even goed zou aanvoelen voor de spelers. In de demo was deze ‘head tracking' nog niet aanwezig maar in de finale game zou het dus betekenen dat je in beperkte mate zal kunnen rondkijken wanneer je op je kar aan het rijden bent.

Met ‘Fable: The Journey' maakt Lionhead Studios duidelijk dat het kan: er is een "kinectie" mogelijk tussen Kinect en hardcore games. Het spel registreert alle bewegingen goed, is accurater dan de meeste spellen voor Kinect en ziet er bovendien ook nog eens goed uit. Of alle Fable-fans hier hun gading in zullen vinden is nog onduidelijk maar wij houden de game alvast in de gaten.

(12 votes)

Informatie over Fable: The Journey

Releasedatum: 12-10-2012
Ontwikkeld door: Lionhead Studios
Uitgegeven door: Microsoft
Genre: RPG
Beschikbaar op: x360
Age 12+

maximrace zegt op 29/05/2012 17:33   [?]

Ziet er veelbelovend uit!
1.1 100% rep

Royal Belgium zegt op 29/05/2012 22:20   [?]

Ziet er mooi uit, ik ga ze overslagen wegens geen Kinect en ook geen zin om speciaal hiervoor er één te kopen. Maar ik geloof wel in Lionhead studios

Starbies zegt op 29/05/2012 19:19   [?]

Rating 2 16+ 16+
Ik hoop dat het geen Fable 3achtige game word

GammaGamer zegt op 30/05/2012 15:00   [?]

Idd, ook zwaar teleurgesteld van Fable 3...

RainingVenom zegt op 29/05/2012 19:21   [?]

Het is precies time crisis maar in plaats van schieten wordt er gebruik gemaakt van magie. Ze hadden dit spel niet aan de kinect moeten vastmaken. Want het is van "bewegen - stopen - aanvallen - verder bewegen"
Voor de rest ben benieuwd naar het verhaal en concept en de graphics.

grievous444 zegt op 29/05/2012 19:52   [?]

Na een zwakke Fable 2 & 3 zal ik die met plezier laten passeren.

En "the age of heroes is over". Boring
Keer terug naar de tijd van Heroes en m'n intersse zal misschien weer opflakkeren.

Zavantas zegt op 29/05/2012 21:59   [?]

Ben ik de enige die aan Lost moest denken bij het zien van de trailer?

GrawFox zegt op 30/05/2012 0:45   [?]

nope, ik ook vanaf het eerste beetje zwarte rook

Scavenger zegt op 30/05/2012 10:50   [?]

"Met ‘Fable: The Journey' maakt Lionhead Studios duidelijk dat het kan: er is een "kinectie" mogelijk tussen Kinect en hardcore games."

Hoe kom je er toch bij om dit een hardcore game te noemen? Fable 3 was al zo casual als het maar kon zijn, en deze Journey is nog een graad erger. Een hardcore gamer wil wel wat meer dan vuurballen gooien vanaf een paard, gecombineerd met een aantal on-rails stukken te voet. Fable Journey mag er dan wel super uitzien, de gameplay ligt nog steeds op Wii niveau.

0

0

Al 1 stem