Elder Scrolls V: Skyrim

Skyrim: Ontdekken, beleven en genieten


Gereviewed voor X360 door Matthew

Review | 12 November 2011 15:29 -

11 december 2010 is een datum die veel mensen zich nog zullen herinneren. Tijdens de Video Game Awards van Spike stapte Todd Howard, director van The Elder Scrolls III: Morrowind en het vierde deel Oblivion, het podium op en verbrak de stilte van de zaal door op dat moment zowel een nieuwe Scrolls als een launchdate te verklappen. Elf maand later, op de elfde dag van de elfde maand van het elfde jaar, was het dan zover, ondanks een Belgische feestdag die deze gedachte ietwat moest verpesten. Een uitgebreide review, maar wees vooral voorbereid op spoilers.



The Elder Scrolls V: Skyrim speelt zich af in de gelijknamige regio Skyrim van het meest noordelijke deel van het continent Tamriel. Het ligt net naast Morrowind en Cyrodill, de thuiswerelden van respectievelijk deel drie en vier uit de reeks, en vormt de basis van de Nords, vergelijkbaar met de Vikings in onze echte wereld: stevige strijders die de kou trotseren en de wereld willen verkennen. De regio was de eerste van Tamriel die door de mensheid uit de grond werd gestampt.

 

Alduin tegen de Dragonborn

 

Deel vijf draait rond de terugkeer van Alduin, een mystieke draak die eeuwen geleden Tamriel terroriseerde, en de zoektocht naar de Dragonborn, een dappere strijder die in staat is de ziel van een draak in zich op te nemen. Wanneer men zo'n vliegend gevaarte doodt, zal zijn ziel niet sterven, waardoor het in principe mogelijk is om te regenereren, maar alleen de Dragonborn kan daar een stokje voor steken door die te absorberen en te verwerken.

 

Skyrim

 

Tweehonderd jaar na de gebeurtenissen in Oblivion start het verhaal van deze The Elder Scrolls V: Skyrim. Je werd gearresteerd door de Imperial Army toen je de grens van Skyrim trachtte over te steken en wordt per paard en kar door de soldaten samen met enkele andere lotgenoten naar Helgen gebracht, waar jij je aan een executie mag verwachten. Een voor een zie je de anderen hun hoofd verliezen, maar jij wordt bij wijze van spreken gered door de bel wanneer op het juiste moment een draak Helgen oversteekt en het dorpje in lichterlaaie zet. Jij weet uiteindelijk als een van de weinige heelhuids te ontsnappen en gezien je hulp op dat moment, mag je weer vertrekken.

 

Na een tussenstop in Riverwood trekken we naar Whiterun, het epicentrum van de handel in Skyrim dankzij zijn centrale ligging. Daar ontmoet je de Jarl, de persoon die de macht heeft over het district. Je wordt op verkenning gestuurd naar een duistere grot waar je een drakenwoord ontdekt en al snel ontdek je daarvan ook de betekenis. Een draak terroriseert namelijk de wachttoren en jij wordt gevraagd die te helpen uitschakelen, gezien je eerdere ervaring. En daar gebeurt het: na een hectisch gevecht en een laatste stevige tik op zijn kop sterft het beest en sluipt de ziel jouw lichaam binnen, waarna jij plots mythische drakenkrachten bezit. Jij bent de laatste Dragonborn.

 

Totale vrijheid

 

Meer van dit mythische verhaal zullen we niet verklappen, maar het escaleert al snel in eentje van een hoog niveau waar keuzes centraal staan. Dat begint aanvankelijk bij het samenstellen van je personage. Zodra je van de kar stapt bij je terechtstelling, word je gevraagd wie je bent en krijg je tientallen eigenschappen en honderden opties met duizenden mogelijkheden voorgeschoteld. Na het bepalen van je ras, je uiterlijk en je naam - wij gingen voor een High Elf genaamd Horith - krijg je de mogelijkheid om het spel in een derdepersoonszicht te spelen, waardoor je steeds je personage in zijn volle glorie kunt aanschouwen. Al vinden we dat de first-person view nog altijd wat beter speelt.

 

Skyrim

 

Andere keuzes die bijzonder belangrijk zijn, zijn bijvoorbeeld je skills. Stel dat je tijdens het vechten vooral kiest voor een zwaard en schild, dan zullen de bijhorende skills, in dit geval het vechten met één hand en het blokkeren van aanvallen, tijdens het spelen steeds beter worden. Zodra dit gebeurt zal ook je level beetje bij beetje stijgen, en eens die zich een volledig punt bijeen heeft gesprokkeld, zal je kunnen kiezen of je jouw Health, Stamina of Magicka wil upgraden én welke perk van je skilltrees je wilt verbeteren. Neem hiervoor zeker je tijd: elke skill, zoals dus het eenhandsvechten of het beschermen, heeft een losse set van upgrades die je het leven eenvoudiger kunnen maken. Hoe vroeger je een beslissing maakt in welke type vechten je jezelf wilt specialiseren, hoe minder punten je nodeloos besteedt aan skills die je toch niet zal gebruiken. Er zijn maar liefs achttien skills die je volledig kunt trachten te beheersen. De perks zijn nieuw in Skyrim en zijn een welkome toevoeging. In vergelijking met de eerdere games krijg je nu echt het gevoel dat je een skill kunt verbeteren. Er zijn werkelijk 280 nodes in de verschillende skilltrees en het kan al eens gebeuren dat er verplicht wordt om een bepaald level te halen van een andere skill voor je die ene kunt unlocken.

 

De skills zijn eigenlijk op te delen in drie verschillende groepen, die eigenlijk de drie pilaren van de game vormen. De eerste is de Warrior, de strijder. Je kunt je specialiseren als boogschutter, verdediging, het gebruik van zware armor, het maken van gear, eenhandig vechten en het nieuwe tweehandig vechten. Daardoor kan je extra grote zwaarden of andere slagwapens hanteren, die uiteraard zwaarder en logger zijn, maar wel meer schade kunnen aanbrengen. Het vechten voelt dan ook zeer natuurlijk aan. Met de rechtertrigger van je controller geef je een stevige zwaai met je wapen, terwijl je met de linker kunt verdedigen.

 

De tweede pilaar is de Mage, waarin al het magische vervat zit. Je maakt eigenlijk nooit de bewuste keuze om voor magiër te gaan, want al vanaf het vroege begin bezit je de kennis over enkele spells zoals Fire en Healing, en het is volledig aan jou of je daar iets mee doet. Door rond te neuzen in de boekenkasten van slaapplaatsen of vrienden, kan je per toeval wel eens een zeldzaam spreukenboek ontdekken waardoor je bijvoorbeeld in staat zult zijn om doden voor een korte periode terug tot leven te brengen en ze eventjes mee te laten strijden aan je zij. Je kan je via de skills hier specialiseren in alteratie, bezweringen, vernietiging, illusie, herstellingen en het toepassen van magie op je uitrusting.

 

Ten slotte hebben we nog de Thief, die vooral met voorwerpen bezig is. De specialisaties in deze categorie zijn het openprutsen van sloten, pickpocketting, sluipen, inpraten op vriend en vijand, het gebruik van lichte armor en het brouwen van potions. Diefstal en inbraak zorgen er uiteraard voor dat je items kunnen winnen zonder ervoor te betalen, maar per illegale handeling stapelt je boete zich wel op en eens gevat, moet je die betalen of vlieg je de cel in. In dat laatst geval kan je dan ontsnappen en je gerief terugjatten, wat altijd een leuke uitdaging is.

 

Doe het zelf, doe het met... Skyrim

 

Zoals eerder aangekaart is het mogelijk om je eigen wapens, armor en potions te maken. Daarvoor kan je terecht bij slijpstenen, smeden, workbenches en alchemietafels. Om dit te kunnen doen, heb je natuurlijk grondstoffen nodig die je over heel Skyrim kunt vinden, zowel in de open velden als in de vele winkeltjes in elk dorpje. Elk beest heeft wel een bruikbaar onderdeel en elke vijand die je doodt, zal wel iets interessants in zijn zakken hebben. Controleer dus iedere dode, maar zorg ervoor dat je rugzak niet te overladen wordt. Indien dat gebeurt en je wilt niets verliezen, reis je best naar je huis om er een en ander te stockeren.

 

Skyrim

 

En dat is precies wat Skyrim ook wil toevoegen: een gevoel van alledaagsheid. Je krijgt de kans om een huis te kopen en die volledig in te richten naar believen, om er je wapens uit te stallen, lekker te slapen, op het gemak aan je skills te werken, enzovoort. Je kunt zelfs een amulet kopen om aan te duiden dat je op zoek bent naar een partner. Als je die draagt en praat met anderen die deze amulet op zak hebben, kan je eigenlijk naar elkaars interesses polsen en een ceremonie aanvragen in de Temple of Mara. Daarna volgt een huwelijk en een spannende huwelijksnacht. Er zijn tientallen NPC's waarmee je kunt trouwen en een leuk detailtje: homoseksualiteit is toegestaan, zoals we wel vaker zien in RPG's.

 

Indien je liever niet in het huwelijksbootje stapt, kun je ook op zoek naar een metgezel, die samen met je strijdt tegen het kwaad van Alduin. Je moet dan ook eerst vriendschap zien te sluiten met deze mensen en daarvoor heb je genoeg overtuigingskracht nodig. Je kan maar één medestrijder hebben, maar wie daar niet genoeg aan heeft, kan ook een paard kopen, en vreemd genoeg heeft dat dier ook een vurige strijdlust in zijn ogen, want als jij wordt aangevallen, neemt hij het op voor je terwijl jij even kan herstellen. Helaas kunnen zowel je metgezel als je paard sterven, dus eens zij er niet meer zijn, sta je er wel alleen voor.

 

Dagenlang genot

 

Gaandeweg is het de bedoeling dat je het geheim achter de terugkeer van Alduin tracht te achterhalen en in principe kan die storyline al uit de doeken worden gedaan in vijfentwintig uur. Dat lijkt eigenlijk bijzonder kort, maar je moet al echt volhardend en, excuseer ons, een saaie speler zijn als je dit wilt bereiken. Al te snel stap je af van het hoofdpad en wil je de bossen, de grotten, de moerassen en de bergen van Skyrim verkennen. Er zijn minstens honderd verschillende locaties te ontdekken en elk hebben ze hun eigen verhaaltje en valt er iets te doen. Dan zijn er nog enkele gildes waar je lid van kunt worden zoals de Dark Brotherhood en de Companions en die je vervolgens met een opdracht uitsturen om bijvoorbeeld geld op te halen of de leider van een criminele organisatie uit te schakelen. Of de dorpelingen die je hulp nodig hebben, van het bezorgen van een simpele brief of een fles mede tot het duidelijk maken dat die vieze vent met zijn fikken van dat arme meisje moet blijven. Ondanks het hoofdverhaal van vijfentwintig uur zit er minstens voor honderd uur aan extra content in de game en het is volledig aan jou om dit te ontdekken. Als we eerlijk mogen zijn: zelfs wij hebben geen idee hoelang je nodig hebt om de game echt "uit te spelen", maar is dit eigenlijk wel mogelijk met een game als deze?

 

Skyrim

 

Om de variatie nog eens op te voeren, kan je Skyrim ook beleven op andere manieren. Als vampier bijvoorbeeld... Je kunt het worden door het over te krijgen als elke andere "state", zoals Poisoned van een vampier, maar je krijgt later ook de keuze. Als vampier krijg je extra voordelen, zoals een beter verweer tegen bepaalde aanvallen, maar het brengt ook problemen met zich mee. Zonlicht zal je beïnvloeden en je hebt uiteraard ook bloed nodig om te overleven. De hele gameplay zal zich aanpassen omdat je rekening moet houden met zoveel verschillende elementen. En ook spelen als een weerwolf is mogelijk, al ben je dan niet in staat om een wapen te hanteren.

 

Aanvankelijk leek Skyrim eigenlijk best saai. Je werd losgelaten op een open wereld en de vrijheid wist ons niet helemaal in te pakken. Maar dit bleek achteraf zijn reden te hebben: in een korte tijd hadden we in plaats van via suffe tutorials alle handelingen onder de knie door onze vechtkunsten te oefenen op vijandige wolven en dieven, verloren we al een paar keer onze kop toen we trachtten een Giant aan te vallen en we stootten al onmiddellijk op side quests, waar je eigenlijk nog meer kunt leren over de gameplay van het spel. Hoewel een tutorial soms geen slechte zet is, kunnen we totale vrijheid en pure exploratie ook appreciëren, maar het is dan vooral de vraag of dit voor andere gamers ook geldt.

 

Maar toch niet perfect

 

Wat ons vooral stoorde tijdens die eerste uren, waren de tegenvallende graphics, althans op de Xbox 360. Als je bovenop een berg staat en naar beneden kijkt, kun je de dorpjes in de verte zien liggen, en dat gaf ons vaak een episch gevoel, maar daarvoor moest er wel in iets anders gecompenseerd worden. Expressies op de gezichten van anderen zijn bijvoorbeeld geweldig uitgewerkt, maar de kapsels van die personages lijken niet meer dan een vies laagje pixels. Gekartelde bomen, soms iets zwakkere textures en zelfs hoekig water; het zijn kleine details die best vermeden konden worden, maar als we echt eerlijk mogen zijn, dan kunnen we echt wel zeggen dat we dit na vijf uur spelen niet meer zagen. Het verhaal sleept je al snel mee in de setting en hier is de gameplay echt wel belangrijker dan de presentatie. Bij andere games zijn dit zware fouten, maar in Elder Scrolls V: Skyrim overheerst de sfeer en word je werkelijk blind voor dergelijke zaken. Zoiets gebeurt zelden en we vermoeden dat iedereen het daarover eens zal zijn.

 

Skyrim

 

Wat vooral daarbij hielp, was de muziek. Zelden hebben we zo'n prachtige, georkestreerde soundtrack gehoord, die het verhaal perfect ondersteunt als een koningin die haar man, de heerser van het land, bijstaat als steun en toeverlaat. Waar het verhaal de rode draad is doorheen de hele game, is het de muziek die ons alles doet absorberen. Petje af voor de moeite die Jeremy Soule in deze creatie heeft gestoken. De hele soundtrack is overigens beschikbaar op vier cd's. Over de geluidseffecten zijn de meningen iets meer verdeeld, maar algemeen hebben we weinig te klagen gehad. Soms speelt de game wel eens het verkeerde geluid af bij een handeling en dat verpest toch soms even de sfeer, maar gelukkig zijn we al even snel terug in het verhaal gestapt. De voicecast doet het uitstekend en laat ons toe even te vermelden dat Nolan North geen rol heeft gekregen in deze game. Of dat erg of niet is, laten we in het midden.

 

Twee minpunten die we minder graag door de vingers zien, zijn de laadtijden en de ietwat klungelige menukeuzes. Op de Xbox 360, waarop deze gespeeld werd, werd er aangeraden om het spel te installeren of eerst de game optimaal te laten cachen, maar als je een winkel in en uit gaat in een dorpje, ben je soms al opgeteld een minuut kwijt aan zwarte laadschermen. En daar is Bethesda duidelijk van op de hoogte, want soms, als vooraf geweten is dat we lang moeten wachten, krijgen we onmiddellijk een 3D-model dat we kunnen ronddraaien te zien, inclusief wat zij-informatie. De menukeuzes zijn dan weer een ander verhaal. Na een tijdje went het wel, maar we snappen niet waarom omhoog op het D-pad een snelmenu oproept, terwijl de rest van dat groepje knoppen eigenlijk onbenut blijft. Het detailmenu is oproepbaar via de B-toets, terwijl dat misschien logischer via de select-knop te vinden was? Het zorgt voor onnodig tijdverlies als je in een gevecht even van wapen wilt wisselen en weer de verkeerde knop hebt ingedrukt. Gelukkig kan je ook de knoppen remappen, maar een bepaald wapen aan een knop binden is niet mogelijk. 

 

Maar als dit de enige twee grote minpunten zijn die bij ons zijn blijven hangen na onze speelsessies, dan moeten we Bethesda de hand schudden en feliciteren. Niet alleen hebben ze ons volledig weten in te pakken met dit krachtig meesterwerk, maar ze zijn er zelfs in geslaagd om een episch avontuur te brengen waar elke RPG-fan onmiddellijk weg van zal zijn, ondanks die paar gebreken. Het totaalpakket is er eentje waar vrijheid de hogerhand heeft en je volledig kunt verdrinken in de honderden aanpassingen die je kunt uitvoeren op je personage. Speel Skyrim precies zoals jij het wil, en niet anders!

 

Conclusie van Matthew voor deze game.


The Elder Scrolls V: Skyrim is in één woord te omschrijven als legendarisch. Zelfs de meest kritische gamer zal bezwijken onder de emotie die Bethesda wil oproepen met dit episch verhaal rond een drakenjager uit Skyrim die als enige in Tamriel het grootste onheil uit de geschiedenis van het land kan uitroeien. Er werd bijzonder goed nagedacht over wat deze game moet doen en die moeite heeft duidelijk geloond. Tientallen, zelfs honderden uren gameplay zitten verweven in één klein schijfje en elke keer opnieuw is het ontdekken, beleven en genieten. Een puur, intens verhaal met zo weinig gebreken dat we eigenlijk kunnen en durven spreken van een van de beste games van 2012 en eerder.

94

Pluspunten

+ Episch verhaal
+ Bijzonder diepgaand
+ Emotioneel en aangrijpend
+ Veel variatie en totale vrijheid
+ Geweldige soundtrack
Minpunten

- Lange laadtijden
- Klungelige menukeuzes

Informatie over Elder Scrolls V: Skyrim


Releasedatum: 11-11-2011
Ontwikkeld door: Bethesda Softworks
Uitgegeven door: Bethesda Softworks
Genre: RPG
SinglePlayer
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+
 
Pagina:
1 100% rep

Joachim_staelen zegt op 12/11/2011 16:07   [?]

  Rating 9 16+ 16+
Vote for GoTY!!!
2 100% rep

aageon - DC zegt op 12/11/2011 16:18   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Ik vind dat Skyrim veel te hoge scores krijgt. Ik weet niet hoe het met de consoles zit, maar op PC zijn er ongeloofelijk veel bugs, heeft een enorme "console" feel, physics zijn niet meer van deze tijd, combat systeem is daardoor ook erg slecht, Quest glitches, op momenten wel heel erg lage texture resoluties, UI voelt gewoon console aan, mensen die verdwijnen in bergen of stenen,... Ik kan blijven doorgaan, het is geen slecht spel, maar ze hebben wel niet van de fouten uit Oblivion geleerd.
2.1 100% rep

thelordofpee zegt op 12/11/2011 16:25   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Ik kom vreemd genoeg geen bugs tegen. Speel je de game op ultra? UI voelt console aan? Hij werkt perfect voor mij. En ik heb geen verdwijnende mensen. Nu, om zo'n game te maken moet ongelooflijk moeilijk zijn en alle problemen zullen wel opgelost worden met patches.
2.2 100% rep

aageon - DC zegt op 12/11/2011 16:34   [?]

  Rating 0 16+ 16+
v1.1,dus laatste patch, idd ik speel op Ultra, met aangepaste ini. Het is inderdaad geen simpele game om te maken. Ik zit nu 18 uren in het spel en ben al erg veel bugs tegengekomen, vooral is side-quests. De ui voelt inderdaad erg console aan, het werkt, maar wat is er mis met een degelijke inventaris zoals de voorgaande delen?
Speel het al sinds Daggerfall en deze vind ik persoonlijk de slechtste uit de reeks qua gameplay, maar het verhaal zit wel goed.
2.3 100% rep

thelordofpee zegt op 12/11/2011 16:38   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hmm, ik vind de graphics nochtans zeer goed, zeker voor wat we nu meestal zien. Er kwam trouwens veel kritiek op de inventaris van Oblivion, daarmee dat het verandert was...
2.4 100% rep

aageon - DC zegt op 12/11/2011 16:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb het dan ook niet echt over de graphics, maar je merkt gewoon dat er niet echt veel tweaks inzitten voor PC: een kleine FOV, geen in-game settings, veel van de opties die gewoon uitstaan zelfs op Ultra waardoor je de INI moet aanpassen, view distances van scherpere textures..Ik had gewoon wat liever hogere resolutie textures gezien voor PC.
Inderdaad die van Oblivion was niet schitterend maar dan had ik persoonlijk die liever dan de huidige inventaris.
Ik vind het geen slechte game, maar zeker niet de beste elders scrolls .
2.5 100% rep

El Shampo zegt op 12/11/2011 18:03   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik denk dat ik nu een goede 10u ver zit en ik ben nauwelijks bugs tegengekomen. (heb wel nog geen zak van de main quest gedaan)

De AI is wel opnieuw weer zo dom als een baksteen.
2.6 100% rep

Khyzinn zegt op 12/11/2011 18:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ook geen lange laadtijden, mss maximum 5 seconden.
2.7 100% rep

Jona zegt op 13/11/2011 2:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het enige dat me stoort is dat de combat-mechanics niet echt "super" zijn en dat de AI slecht is. Voor de rest super game!
2.8 100% rep

fty zegt op 13/11/2011 10:59   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Mensen die verdwijnen in de grond ben ik ook tegengekomen op PC. Na een tijdje spawnde die gewoon terug op zijn normale plaats. Voor de rest ben ik een vliegend hert tegengekomen en een gat in de rots.
Quest glitches zijn op de PC geen probleem, er is niets dat de console niet kan oplossen.
2.9 100% rep

Duffman- zegt op 13/11/2011 13:05   [?]

  Rating 8 16+ 16+
Wat is er buggy aan een [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_hert]vliegend hert[/url]?

./lame-joke
2.10 100% rep

Omabroodje zegt op 13/11/2011 17:41   [?]

  Rating 0 16+ 16+
2.11 100% rep

deParis zegt op 18/11/2011 13:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
-Op pc Esbern al tegengekomen? van geen bugs gesproken
-laadtijden vliegen idd ook voorbij op PC
-Melee is ook zeer beperkt imo, 1h met shield valt nog goed mee omdat je toch voornamelijk blokt, bashed & power attacked
2.12 100% rep

Bar-Bar Slinks zegt op 24/11/2011 0:45   [?]

  Rating 0 16+ 16+
denk ongeveer al een 30 uur al gespeeld. Van esbern nog nooit last gehad. Maar 2 bugs gehad maar geen die echt erg waren. Hoewel ik soms het gevoel heb dat er random mensen doodgaan o.O. (pc fyi)
3 100% rep

thelordofpee zegt op 12/11/2011 16:23   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Mooie score! Alleen mogen laadtijden imo niet als negatief beschouwd worden, toch zeker niet op een console. Maar dan nog, een welverdiende score. Voor mij ook GoTY!
3.1 100% rep

BelgianTerror zegt op 12/11/2011 16:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hangt er van af hoe lang en wanneer he
Stel je voor dat je in elke nieuwe ruimte opeens 2min moet wachten :/

Matthew, enlighten us
3.2 100% rep

Michster zegt op 12/11/2011 17:40   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Lange laadtijden kunnen mij na al die uren toch nog steeds frustreren bij momenten hoor. Ik speel hem op ps3 en hoop echt dat ze hier nog iets aan doen in een patch ofzo. Is er voor de ps3 trouwens de mogelijkheid om het spel te installen op je harddrive?
3.3 100% rep

Bill zegt op 12/11/2011 17:49   [?]

  Rating 11 16+ 16+
Ik ben juist verrast door de korte laadtijden, wel op pc..

3.4 100% rep

Matthew zegt op 12/11/2011 17:53   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Op Xbox 360 zijn ze ook lang.
3.5 100% rep

El Shampo zegt op 12/11/2011 18:02   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Ik denk dat ik nog nooit langer dan 2seconden heb moeten wachten voor de laadtijden. Ik kan de laadschermen vaak zelfs niet lezen.

(wel op pc met ssd)
3.6 100% rep

Hansdou© zegt op 12/11/2011 18:29   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Agree with shampo
3.7 100% rep

Omabroodje zegt op 12/11/2011 18:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De informatie in de laadschermen kan ik soms ook niet lezen
3.8 100% rep

Bram Lacor zegt op 12/11/2011 19:55   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Bij mij vallen de laadtijden goed mee op de PS3 meestal rond de 10 seconden. Weird
3.9 100% rep

filipo zegt op 12/11/2011 20:28   [?]

  Rating 3 16+ 16+
dit lijkt me echt een saai spel niks voor mij
3.10 100% rep

nazaghul zegt op 12/11/2011 20:44   [?]

  Rating 4 16+ 16+
3.11 100% rep

Tomikaza zegt op 12/11/2011 21:01   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Zolang de laadtijden geen eons lijken te duren als bij Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex op de PS2 in d'r tijd vind ik het best..
3.12 100% rep

silent785 zegt op 12/11/2011 23:25   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Laadtijden op console nemen idd toch wat tijd is(vergeleken met PC waar je zelfs niet eens de tijd krijgt om te tekst te lezen )
4 100% rep

Fenumeher zegt op 12/11/2011 16:27   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Moesten ze het voor PC only hebben gemaakt zou graphics een pak hoger staan en lange laadtijden??? SSD mofos!
4.1 100% rep

Matthew zegt op 12/11/2011 16:29   [?]

  Rating 10 16+ 16+
Jep, ik kan niet meer benadrukken dat dit een consolereview is. Had graag de pc-versie nog eens uitgeprobeerd om de verschillen te kunnen zien.
4.2 100% rep

STARDUST zegt op 12/11/2011 17:38   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Pc runs like a train
Niets op aan te merken op die snelheden.
4.3 100% rep

R4z0R zegt op 12/11/2011 18:36   [?]

  Rating 1 16+ 16+
zelf op mn gwne hdd zijn de laattijden miniem
4.4 100% rep

ace_punk zegt op 12/11/2011 19:07   [?]

  Rating 0 16+ 16+
pc versie is mooi laadtijden kennen ze trouwens niet op pc
Enkel de menu's etc. voelen te console aan. Ze zijn niet vlot genoeg
4.5 100% rep

Bram Lacor zegt op 12/11/2011 19:55   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Op console zijn ze ook niet vlot
4.6 100% rep

Lunarion6 zegt op 14/11/2011 23:51   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik speel het op pc met een xbox360 controller - best of both worlds. Snelle laadtijden en geen last dat het als een port aanvoelt. Ik vind het spel trouwens veel leuker dan oblivion. Het vechtsysteem is wel nog niet echt begeesterend, maar toch niet meer irritant zoals in oblivion.
4.7 100% rep

maccie zegt op 16/11/2011 9:55   [?]

  Rating 0 16+ 16+
2 secondjes maximum laadtijd hier ... op console zou het wel pijnlijk zijn dus de review klopt wel. Mss dat de PC versie nog een puntje of 2 meer waard is?

In ieder geval, pracht van een game ...
5 100% rep

Veruca zegt op 12/11/2011 16:34   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Er zijn dit jaar precies toch wel meer games kanshebber voor GOTY.
5.1 100% rep

SHIGSY zegt op 13/11/2011 10:27   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Zolang het maar niet batman is...
5.2 100% rep

electromusic zegt op 13/11/2011 15:50   [?]

  Rating 0 16+ 16+
is batman city niet goed dan ?
5.3 100% rep

Omabroodje zegt op 13/11/2011 17:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dat spel zegt sommigen niets, inclusief mij
5.4 100% rep

LoRdOfMaDnEs zegt op 14/11/2011 16:00   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Arkham city is heel goed en van elk spel dat GOTY wint zullen er wel mensen zeggen dat het hen niet interesseert.
5.5 100% rep

deParis zegt op 18/11/2011 14:01   [?]

  Rating 0 16+ 16+
mja, AC zegt mij ook niets.. maar ik twijfel er niet aan dat het een goed spel is.
Skyrim zeker kandidaat voor GOTY, zoveel uren gameplay zonder het gevoel te hebben dat er niets te doen is!
6 100% rep

aageon - DC zegt op 12/11/2011 16:39   [?]

  Rating 0 16+ 16+
In ieder geval: Goede review
7 100% rep

Unpro zegt op 12/11/2011 16:43   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Kutreview, klagen over controls terwijl ge dat allemaal naar wens kunt aanpassen.
7.1 100% rep

Matthew zegt op 12/11/2011 16:57   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Je hebt eigenlijk gelijk, en it actually slipped my mind. Dat was wel meegenomen in de eindscore. Het gaat ook deels om de menustructuur. Er is pure remapping, maar dat is het ook. Niet een wapen aan een bepaalde knop binden. Het staat er nu mooi bij. Als dat de enige opmerking was, dan is dit dus nu een perfecte review?
7.2 100% rep

Michster zegt op 12/11/2011 17:41   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Controls hadden wel degelijk beter gekund. D-pad bvb had veel beter benut kunnen worden voor favorite weapons/spells...
7.3 100% rep

Bram Lacor zegt op 12/11/2011 19:57   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Leuk dat je de fout erkent en rechtzet DeMatthew
7.4 100% rep

Unpro zegt op 13/11/2011 2:56   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@7.2 True, maar in de review word er gezegd dat het detail menu beter via de select knop geopent kan worden, dat kunt ge zelf op eender welke knop instellen dus waarom zou dat een minpunt zijn?

Voor de rest heb je wel gelijk DeMatthew, D-pad had beter benut kunnen worden, maar heeft me nog niet echt gestoord eigenlijk, niet echt een minpunt waard IMO.
7.5 100% rep

thelordofpee zegt op 13/11/2011 11:07   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Binden aan een knop kan wel
7.6 100% rep

Matthew zegt op 13/11/2011 11:21   [?]

  Rating 1 16+ 16+
@7.5 Xbox. Op PC kan het perfect, maar dit is de Xbox-review.
8 100% rep

M4dn3ss zegt op 12/11/2011 16:48   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Laadtijden kunnen wel misschien tegensteken op consoles(speel skyrim niet op console) maar op pc heb je er geen last van.
8.1 100% rep

thelordofpee zegt op 12/11/2011 17:15   [?]

  Rating 2 16+ 16+
Inderdaad, op PC is het max 5 seconden?
8.2 100% rep

Matthew zegt op 12/11/2011 17:17   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Wou dat ik dat ook kon zeggen op Xbox.
8.3 100% rep

mister__ID zegt op 12/11/2011 19:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
op de ps3 is het ook amper 5 seconden
8.4 100% rep

silent785 zegt op 12/11/2011 23:26   [?]

  Rating 3 16+ 16+
8.5 100% rep

D-MAN2000 zegt op 13/11/2011 11:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
^ toch wel hoor 10 sec max!!
9 100% rep

grievous444 zegt op 12/11/2011 17:11   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hopelijk valt het mee met de graphics van de 360 versie. Heb vandaag m'n collector's edition gaan halen.
10 100% rep

AleSSiiOo zegt op 12/11/2011 17:48   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Vraagje : ik heb geen enkele Elder scrolls gespeeld. Maar wil deze wel gaan halen. Kan ik dan nog volgen? of zit ik iet of wat met te weinig info waardoor ik moeilijker kan spelen ofzo?
10.1 100% rep

Matthew zegt op 12/11/2011 17:54   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Je kan hem perfect spelen. Ik verwijs in de review ook niet zoveel naar Oblivion omdat er geen voorkennis nodig is. Je snapt meer van het algemene universum, maar zoals in de review staat speelt deze game zich 200 jaar na Oblivion af, dus veel mensen die daar leven, herinneren zich ook niets van toen
10.2 100% rep

AleSSiiOo zegt op 12/11/2011 18:16   [?]

  Rating 1 16+ 16+
ok, bedankt. Ik had met opzet niet de review gelezen aangezien in het begin stond dat er spoilers vermeld zouden worden
11 100% rep

Parmenion zegt op 12/11/2011 18:16   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik mis ook wel wat achtergrond muziek met momenten voor de rest epic game
12 100% rep

Phalcon zegt op 12/11/2011 18:24   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Tiens, bij mij zijn de laadtijden nooit meer dan 5 seconden, zonder SSD. (7200 rpm)
13 100% rep

Hansdou© zegt op 12/11/2011 18:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Heel mooie review, van de laadtijden heb ik net te klagen omdat ik hem op pc speel (deze keer).
Nice one, omvat zowat alles wat mijn mening was
14 100% rep

mister__ID zegt op 12/11/2011 19:04   [?]

  Rating 0 16+ 16+
lange laadtijden? begrijpelijk, skyrim is te episch om 2 seconden te wachten

en menu's kom je snel gewoon
15 100% rep

Anvious zegt op 12/11/2011 19:06   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Goeie review,

Wat ik leuk vind en stiekem irritant maar toch ook totaaal niet , is dat je indd heeel snel van je main quest afwijkt, en dan heb je weer een side quest, kom je weer iets anders tegen en ga je daarmee verder en zo blijf je bezig. Onder elke steen die je omkeert zijn er weer 10 andere als het ware
15.1 100% rep

rossmoff zegt op 15/11/2011 23:59   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik zit zo diep in de sidequests dat ik niet eens meer weet wat de mainquest is . Ik vind het leuk dat je zo veel kunt doen maar nooit het gevoel hebt: ow waar moet ik nu naar toe/wat is de bedoeling nu...

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

Pagina:

7.8

0


Al 74 stemmen
Positie op de 9Lives ranking #1116 [?]
10 members willen dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn wenslijst » 34 members hebben dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn collectie »

Video's over deze game

9Lives - next generation gaming Trailer - 00:02:54 min Meer
Copyright © 2014 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website