Dishonored - Gezien in Lyon


Gepreviewd voor X360 door SaTo

12 March 2012 20:16 -

 

Dishonored is een eerstepersoons steampunk action-adventure ontwikkeld door Arkane Studios in Lyon, Frankrijk en Austin, Texas, USA. De aparte grafische stijl, en creatieve gameplay gecombineerd met een duister verhaal vol intriges, beschuldigingen en vreemde personages moet gamers overtuigen van deze mix tussen BioShock, Deus Ex en Dark Messiah of Might&Magic. 9lives trok naar Lyon en keerde tevreden terug. Het relaas van een heftig dagje, het eerste artikel in een reeks van drie die deze week op jullie wordt losgelaten. Alles over Dishonored dus op 9lives.be...

 

 



Update 14/03: interview 1 is hier te lezen...

 

Het verhaal van Dishonored lijkt op het eerste zicht niet meteen spectaculair. Toch zullen jullie merken dat het erg goed is opgebouwd, en voldoende intriges en details bevat om boeiend te blijven. We gaan echter niet teveel op de zaken vooruit lopen, en samenvatten wat we al weten én mogen verklappen. In Dishonored vertolken we de rol van Corvo, de eens erg geroemde lijfwacht van Keizerin Jessamine Kaldwin. Of liever, ex-keizerin, want Corvo krijgt de schuld in de schoenen geschoven van de bijzonder gewelddadige dood die haar te beurt viel. In tegenstelling tot eerder verspreide informatie speelt Dishonored zich niet af in een open wereld waarin free-roaming mogelijk is. Het strijdtoneel van deze steampunk-titel zal zich vooral afspelen in de stad Dunwall, maar daarover later meer. Over andere mogelijke locaties werden de lippen nog stijf op elkaar gehouden, dus daar zullen we nu ook niet over speculeren, maar weet dat ze er wel zullen zijn, zij het in mindere mate. We moeten dus trachten onze reputatie van alle blaam te zuiveren, en -niet onbelangrijk- de vermaledijde Lord Regent van de troon zien te krijgen zodat de rechthebbende(Emily Kaldwin, de dochter van Jessamine) haar stek aan het hoofd van het land kan opeisen. Corvo krijgt hiervoor niet alleen de beschikking over een substantieel arsenaal aan wapens, hij is ook nog eens een begenadigd zwaardvechter en messentrekker, en dit alles terwijl hij sluipt op zijn kousenvoeten. En dan hebben we het niet eens over zijn magische krachten, die hij toebedeeld kreeg van The Outsider, een mystieke en amorele rechter die vanop de zijlijn toekijkt op de gebeurtenissen in Dishonored. Oh ja, hadden we al gezegd dat de stad ook te lijden heeft onder een gigantische pestepidemie? Bij deze...

 

 

 

De demo die we te zien kregen in het zonnige Lyon maakte deel uit van de vele missies die we (in specifieke volgorde) mogen spelen in Dishonored. Af en toe valt er wel eens een subplotje te rapen, maar dat gebeurt dan steeds in de missie zelf, niet tijdens het eerder foutief gemelde free roamen in de stad. De stad Dunwall is grauw, grijs en mistroostig in al haar zijn, maar toch slaagden de ontwikkelaars van Arkane Studios erin om een enkele opmerkelijke en uit het oog springende grafische elementen in hun stijl te verwerken, zodat je toch niet permanent het gevoel hebt rond te dwalen in een Charleroi anno 1750. The Golden Cat is een badhuis annex huis van plezier, waar het voor een heer met geld érg fijn vertoeven is. Niet alleen de bijzonder aantrekkelijk weergegeven luxehoertjes zijn hiervoor de boosdoeners, ook het interieur van het hoerenkot is tip top. Er werd ons door Harvey Smith, ontwikkelaar, op het hart gedrukt dat deze missie er wel heel erg chique en potserig zou uitzien, omwille van deze specifieke omgeving, en dat dat een contrast is dat ze zoveel mogelijk wilden hebben in hun game, de constante afwisseling in Dishonored zal namelijk een van haar sterke punten zijn.

 

 

Heren Lords Morgan en Custis Pendleton zijn van een vluggertje niet vies, en zijn bovendien aanhangers van en sterke mannen achter de Lord Regent. De ideale combinatie van redenen dus om The Golden Cat aan te doen, en twee zieltjes richting onze lieve heer te sturen. Hoewel, het recht op sterven en dood blijven is niet eens iedereen gegund in Dishonored, wist co-creative director Raf Colantonio, ons mysterieus mee te delen. Getuige hiervan ook de vele grafitti die we in Dunwall konden spotten met leuzes als “We deserve the right to die...”. De eerste playthrough zag er bijzonder goed uit. Wetende dat de game zelfs nog niet eens in de bèta-fase is, kregen we slechts enkel minuscule foutjes voorgeschoteld, waarvan de ontwikkelaars maar al te goed wisten dat ze erin zaten en opgelost zouden worden. De eerste sessie werd muisstil aangepakt. Om te beginnen dwaal je steeds even door de stad, zoals gezegd om zijmissies aan te pakken, maar ook omdat elke missie op zoveel verschillende manieren beëindigd kan worden(en er dus tal van alternatieve routes zijn, maar once again: daarover later meer). Een nietsvermoedende bewaker wordt bewusteloos gemept, en zorgvuldig opgeborgen op een plek waar zijn collega's niet meteen zouden gaan zoeken. Met het spyglass worden de andere guards gespot, zodat een rustige route naar binnen geprojecteerd kan worden.

 

 

Eens aan de statige deur van de duivelse plek wordt het al moeilijker, dus doet Corvo beroep op zijn magische krachten. Een van zijn abilities is het handige possession, waarmee de controle over enkele ratten kon worden overgenomen, om snelsnelsnel door de kleedkamers van de prostituees te tippelen, om vervolgens weer een menselijke vorm aan te nemen in een veilige kamer. Dit alles natuurlijk binnen afzienbare tijd, om de mana-bar (we zullen hem zo noemen, een definitieve naam hadden ze nog niet) niet volledig te laten leeglopen. Na een heuse sluiptocht doorheen de prachtig weergegeven ruimtes, gecombineerd met tal van hoge sprongen (verticality is een aspect dat je zéker zal kunnen uitbuiten in Dishonored). Te hard in detail treden gaan we hier nog niet doen, het is veel interessanter als jullie dat zelf bekijken in het Dishonored-video item dat we deze week zullen posten. Enkele subtiele sluipmomenten, met veel bukken, omwegen, ballustrades en serieuze jumps later bevinden we ons in de torenkamer waar Custis Pendleton op het punt staat zijn hoertje serieus te laten role-playen. En dan niet in de betekenis die de meeste bezoekers van deze website gewend zijn. Corvo slaagt erin de dame van plezier te possessen, waarna hij een flesje van Piero's Spiritual Remedy opraapt, als hoer naar het balkon wandelt en de deur even sluit, terug zichzelf wordt, en de dame in kwestie met een fameuze worp richting aardkorst uitstuurt. Een weinig subtiele maar o zo oorstrelende krak later is dat probleempje ook opgelost, en kunnen we de Lord langs achteren (uh-oh) besluipen en hem met het zwaard een kopje kleiner maken. Vervolgens mag Morgan Pendleton eraan geloven terwijl hij in de stoomkamer andere verwachtingen heeft van een warm temperatuurtje. Sluipen als in 'Deus Ex' of 'Dark Messiah of Might & Magic' is dus zeker aan de orde. Dat beide creative directors aan een van deze games gewerkt hebben kan daar natuurlijk iets mee te maken hebben, maar ik kreeg even het gevoel dat ik naar die games aan het kijken was, in een steampunkjasje. De tweede speelsessie was ronduit brutaal, dezelfde missie werd opnieuw getoond, maar deze keer werd er fullforce met de kruisboog begonnen, om meer dan een guard in een vlammenzee te doen sterven, of op brutale wijze met granaten of Spring Razors. Het komt niet vaak voor, maar redelijk wat spontaan gegrinnik kwam voort uit het zien van de manier waarop de tester van Arkane keizerlijke wachten van kant maakte.

 

 

Hier is het dat Dishonored echt interessant begint te worden: de verschillende wapens, gadgets en abilities in de game zorgen voor een erg gevarieerde gameplay. Dat Corvo, die trouwens steeds gemaskerd is -iets te maken met de pest-, handig was met zwaard en mes mocht reeds blijken. Ook met pistool en kruisboog kan de sympathieke man meer dan professioneel overweg. Bovendien kregen we ook te zien dat hij met granaatwerpen(sticky grenades!) zijn mannetje weet te staan. Het gebruik van mijnen, in de vorm van Spring Razors, is hem ook niet vreemd. Deze mijnen massacreren een nietsvermoedende bewaker op erg gruwelijke wijze. Om deze mijn te plaatsten gebruik je best Dark Vision, een van de abilities waarmee je het geprojecteerde pad, en de huidige field-of-view cone van een tegenstander kan inschatten. Een soort infrarood avant la lettre dus. Dit brengt ons ook naadloos bij de rest van de abilities, die je allemaal kan combineren en op creatieve wijze door, na en tussen elkaar kan gebruiken. Met Blink kan je jezelf enkele meters verplaatsen in een oogwenk, met Windblast ram je een tegenstander genadeloos hard naar achteren; Bend Time zorgt voor een slowmotion-effect waarbij je zorgvuldig een tiental kogels kan mikken om deze vervolgens allemaal tegelijkertijd naar je tegenstanders te zien vliegen, en de Devouring Swarm is een bende ratten die op wansmakelijk in beeld gebrachte wijze vijanden verorberen met haar en huid. Wie een klein beetje creatief is kan al leuke combo's beginnen verzinnen, en zal zeker geen spijt hebben van de mogelijkheden die Arkane ons biedt. Dankzij een abilitie als Possess kan je zoals al gezegd dus ook ratje of school vissen spelen, en zo een rustigere, alternatieve route naar binnen vinden. Leuk extraatje dat een van de playtesters, ingehuurd door Arkane, ontdekte is dat je van een gigantische hoogte kan springen, om net voor je plat zou gesmakt worden een persoon op straat te possessen. Klein nadeeltje(voor hen dan toch) is dat iedereen die possessed was, erna spontaan sloten groene brij begint te spauwen. Lekker!

 

 

 

 

Het sfeertje dat we in Dishonored geserveerd krijgen valt te omschrijven als pittig, grimmig, grijs, grauw, hopeloos, modern, retro, pseudofuturistisch en ga zo maar door. Een volledig accurate beschrijving geven gaat niet, daarvoor moeten de beelden zelf simpelweg spreken. Feit is wel dat het gecreëerde wereldje bijzonder intrigerend is. Later deze week verschijnen nog interviews met Harvey Smith & Raf Colantonio, en de artdirectors Viktor Antonov en Sebastien Mitton om hier meer over te verduidelijken. Corvo komt vanop zijn tochten, die vertrekken in de Hound Pits Pub, echter ook andere personages tegen, en over enkele daarvan willen we toch kort berichten. Anton Sokolov, is een begenadigd schilder en kunstmecenas die bovendien ook zijn weg weet in de wereld van de chemie. Hij is erg prominent aanwezig in Dishonored, met zijn schilderijen van The Outsider, en zijn potions die je health restoren, en moeten helpen tegen de pest. Piero is ook een uitvinder die een elixir op de markt bracht tegen de pest, en hij ligt zwaar in de clinch met Sokolov. Van The Outsider is nog niet zoveel bekend, maar hij lijkt een bijzonder absurd personage te zijn, dat het hele gebeuren eerder voor zijn plezier laat begaan. Hij zou namelijk wel eens over de kracht kunnen beschikken om aan de hele plaag en alle miserie een einde te maken...

 

 


 

Dishonored wordt een kaskraker. Dat durven we met stelligheid beweren. Niet alleen ziet de game er fantastisch uit, ze wordt ook nog eens door ervaren rotten gemaakt, met ruimte voor nieuwigheden en verbeteringen. De gameplay zal voorzien in een aardige mix van actie en sluipen, afhankelijk van de voorkeur van de speler. Het uitgebreide wapenarsenaal en de gevarieerde abilities maken een creatieve speelstijl mogelijk, en doen het intrigerende verhaal zeker goed. Dat de wereld niet free-roaming is, maar bestaat uit specifiek gecrafte missies is een dubbeltje op zijn kant in deze tijd, maar we geloven Arkane op hun woord dat dat voor deze game de beste keuze is. Dishonored lijkt een van de betere games van 2012 te gaan worden, en dat stemt ons blij. Zeer blij.

 

Wat vind jij van deze game?

 (19 votes)
Hot
Not

Informatie over Dishonored


Releasedatum: 12-10-2012
Ontwikkeld door: Arkane Studios
Uitgegeven door: Bethesda Softworks
Genre: FPS
Multiplayer
Beschikbaar op: pc x360 ps3
Age 18+
 
1 100% rep

Den_Tim zegt op 12/03/2012 16:43   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Needs more polygons and better textures.
2 100% rep

mister__ID zegt op 12/03/2012 17:23   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Eindelijk meer nieuws!
3 100% rep

nala0091 zegt op 12/03/2012 17:32   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ziet er een zot spel uit, ik kan niet wachten op gameplaybeelden!! Maar euhm, off-topic: waar blijft die assassin's creed 3 special???
4 100% rep

Rusher zegt op 12/03/2012 22:01   [?]

  Rating 2 16+ 16+
vreemd dat jullie dark messiah vermelden; nooit gedacht dat naast mezelf nog mensen dat spel kenden
ofwel moet ik minder wereldvreemde vrienden zoeken
4.1 100% rep

SaTo zegt op 13/03/2012 11:00   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het tweede
4.2 100% rep

Omabroodje zegt op 13/03/2012 11:52   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Leuk spel Destijds samen gekocht met Battlefield 2142
4.3 100% rep

Angel_Slayer zegt op 19/03/2012 11:20   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb mij in den tijd enorm geamuseerd me Dark Messiah.

Ik ben echt benieuwd naar Dishonored
5 100% rep

Jeroen_HD zegt op 13/03/2012 8:59   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dark Messiah was een super game :o
6 100% rep

FatalX zegt op 13/03/2012 12:10   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Steampunk <3

Je hebt een 9lives account nodig om een reactie te kunnen plaatsen. Gelieve in te loggen of je te registreren!

7.2

0


Al 15 stemmen
Positie op de 9Lives ranking #1407 [?]
4 members willen dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn wenslijst » 2 members hebben dit spel. Voeg dit spel toe aan mijn collectie »

Video's over deze game

9Lives - next generation gaming Trailer - 00:04:22 min Meer
Copyright © 2013 Telenet N.V. - Wedstrijdreglement - Algemene voorwaarden - Mobiele website