Darksiders II

Review

Hands-on met Darksiders II in Amsterdam

Gepreviewd voor X360 door Praga

22 March 2012 18:00 -

‘Godgloeiende,' het woord liep bijna over mijn lippen. Maar ik hield me in. Op het nippertje. Ik leidde hoofdrolspeler Death voor de zeshonderdzesenzestigste keer de lava in. Toch bleef ik het proberen. Niet alleen omdat journalisten en de ontwikkelaars van Darksiders II over mijn schouders meekeken, maar ook omdat ik verder wilde spelen. De beeltenis van een Jezus Christus beeld bleef mij strak aankijken van over de televisie. Vloeken kon derhalve niet. Nee, THQ heeft de plek om een speelbare Darksiders II aan de pers te presenteren heel goed uitgekozen.

De Bijbel is een fors boek (een beetje zoals de boekjes in gamedoosjes, alleen honderd maal dikker en zonder plaatjes). Niet alleen schrijvers en filmmakers laten zich inspireren door het woord van God, ook gamebouwers hebben inmiddels de weg naar religie gevonden. En waarom ook niet? Je hoeft niet in God te geloven om de verhalen in ‘het Boek' te waarderen. Er zitten immers mooie, liefdevolle, maar ook zeker gruwelijke verhalen in. Ontwikkelaar Vigil Games maakte dankbaar gebruik van het geschrevene in de laatste categorie tijdens het ontwikkelen van Darksiders en gaat hiermee verder in het vette vervolg. Van magere jaren is voorlopig een sprake...

Dank U God

Godzijdank. Vigil Games heeft het meest ‘vergamebare' deel uit de Bijbel geplukt en maakt er een briljante hack and slash slash RPG slash adventure-serie van. In de nieuwe Darksiders speel je wederom een ruiter van de Apocalyps. Het verhaal wilt dat deze vier het einde van de wereld inluiden. In het eerste deel speelde je met War, een nobele vechtjas die eigenhandig de Apocalyps startte. Deze actie kon de Charred Council - sprekende rotsblokken - niet waarderen. Niet dat War er iets aan kon doen, want hij werd er behoorlijk ingeluisd. Maar wie gelooft hem? Helemaal niemand. Op één iemand na: zijn grote broer Death; ‘de meest gevreesde ruiter van de Apocalyps,' aldus de ontwikkelaar. Met Death ga je op pad om het verraad op te lossen. En dat is dubbel zo tof omdat deel één en deel twee parallel lopen.

In Darksiders II speel je dus met Death. Hoewel de wereldpers om mij heen een beetje morde over de hoofdpersoon, vind ik hem veel aansprekender dan zijn kleine broer. Vermoedelijk is dat een kwestie van smaak, maar hoe kun je een gast met een doodskopmasker, lange zwarte haren, spierballen als Arnold Schwarzenegger 2.0, lichtgevende priemoogjes en zieke zeisen NIET stoer vinden? Kop op zeg. War was een uit de kluiten gewassen Roodkapje in vergelijking met zijn grote broer.

Hoe dan ook, je kunt Death nog veel kloeker maken door te looten tijdens het spelen. Sla vijanden dood en open schatkisten: overal kun je armor en wapens vinden waarmee je Death kunt uitrusten. Met een moker die driemaal zo groot is als Death zelf, kun je hem onmogelijk een watje noemen, nietwaar?

Ik was behoorlijk onder de indruk door het deel dat THQ mij liet spelen in een kerk te Amsterdam. Aan de eerste Darksiders was al vrij weinig mis, maar het vervolg voelt nog completer aan (voor zover ik kan én mag concluderen aan de hand van een ochtenddurende demo). Death speelt veel soepeler dan zijn broer. Hij kan bijvoorbeeld de aanvallen van vijanden niet meer blokkeren, maar ontwijkt ze gewoon - wat in de praktijk betekent dat je blijft staan en erop los ramt met je primaire mini-zeisen en je secundaire (in mijn geval) gigantische hamer en af en toe een schot lost met je lange afstandspistool. Ook zijn de gevechten vlotter en minder log.

Muurloper

Maar er is meer dat de lenigheid van Death etaleert. Onze doodse vriend kan nu, à la de Perzische prins, over en op muren rennen. Hoewel dit in de demo nog niet helemaal soepel ging  - ‘godgloeiende' - en ik daardoor wel heel vaak in de lava belandde, was dit wel heel veelbelovend. De intelligente puzzels vol vloerschakelaars, gewichtsplaten en rondstruinmomenten worden afgewisseld door interessante klimmogelijkheden. Het knappe aan Darksiders II is dat de ontwikkelaar alle kenmerkende speltypen afwisselt. In de kerker die ik speelde moest ik bijvoorbeeld klimmen, knokken, schakelaartjes omzetten, stukjes zwemmen, nog wat knokken, een mechanisch ding berijden, slingeren met mijn Death Grip, een mini-baasje verslaan en een object meeslepen naar het centrale plein van het level om uiteindelijk een kolossale eindbaas neer te halen. Deze afwisseling zorgt ervoor dat verveling bijna niet kan toeslaan. Dat mag ook wel, aangezien de game twintig tot dertig uur zal duren en dan volg je enkel de hoofdlijn.

Nogmaals: ik mag geen conclusies trekken op basis van een korte hands-on, maar ik mag dood neervallen als het geen twintig tot dertig prachtige uren worden. Er zit zoveel in Darksiders II dat ik hier niet kan bespreken (maar wel in het GUNK-nummer van mei!), maar alleen het grimmigere visuele stijltje van de game, de afwisselende gameplay en Death zelf maken van de game een potentiële klapper. Mocht de wereld dit jaar nog vergaan door de Apocalyps en Death ons allemaal halen, dan hoop ik wel dat het ver na juni zal zijn. Dan kunnen we in ieder geval nog even genieten van Darksiders II. Amen.

Geschreven door Stefan POPA

(16 votes)

Informatie over Darksiders II